تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره هود آیه 12

(12) فَلَعَلَّکَ تَارِکٌ بَعْضَ مَا یُوحَی‏ إِلَیْکَ وَضَآئِقٌ بِهِ صَدْرُکَ أَن یَقُولُواْ لَوْلَا أُنزِلَ عَلَیْهِ کَنْزٌ أَوْ جَآءَ مَعَهُ مَلَکٌ إِنَّمَآ أَنتَ نَذِیرٌ وَاللَّهُ عَلَی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَکِیلٌ‏
پس شاید تو (به خاطر عدم پذیرش مردم، ابلاغِ) بعض از آنچه را که به تو وحی می‏شود واگذاری و (شاید) سینه‏ات به خاطر آن (حرفها) که می‏گویند: چرا گنجی بر او نازل نشده، یا فرشته‏ای با او نیامده، تنگ شده باشد. (مبادا چنین باشد، که) تو فقط هشدار دهنده‏ای و خداوند بر هر چیزی ناظر و نگهبان است.
نکته‏ها:
گاهی کفّار از پیامبر می‏خواستند کوه‏های مکّه را با معجزه به طلا تبدیل کند و یا فرشته‏ای برای تأیید او نازل شود، از سوی دیگر بعضی به خاطر بغض و کینه حاضر نبودند که پیامبر صلی الله علیه و آله آنچه را مربوط به حضرت علی علیه السلام است، بیان کند و اگر هم بیان می‏فرمود، نمی‏پذیرفتند. لذا پیامبر صلی الله علیه و آله سینه‏اش تنگ و ناراحت می‏شد و در نتیجه پیام آیات را به تأخیر می‏انداخت و این با عصمت پیامبر صلی الله علیه و آله منافاتی ندارد. زیرا گاهی ابلاغ پیام الهی فوری نیست و پیامبر صلی الله علیه و آله هم روی ملاحظاتی که آن هم شخصی نیست، (بلکه بر اساس مصلحت است،) ابلاغ آیات را به تأخیر می‏انداخت. امّا با نزول این آیه، آن ملاحظات هم کنار گذاشته می‏شود و با قاطعیّت، پیام آیه ابلاغ می‏گردد.
ممکن است ترک بیان وحی تنها نسبت به برخی افراد لجوج بوده که پیامبر صلی الله علیه و آله از هدایت آنان مأیوس بوده است، لکن خداوند می‏فرماید: گرچه ایشان ایمان نخواهند آورد، امّا تو وظیفه‏ی خودت را ترک نکن.
شاید معنای آیه این باشد که کفّار افرادی بی‏تفاوت و بهانه‏گیر هستند که گویا تو وحی ما را بر آنان نخوانده‏ای، و شاید مراد این باشد که اندیشه‏ی تأخیر و ترک ابلاغ برخی از آیات قرآن، مایه‏ی دلتنگی تو است.
پیام‏ها:
1- مبلّغ باید در ابلاغ کلام خدا قاطع باشد و ملاحظه‏ی حرف‏ها و بهانه‏های مردم را نکند. (فلعلّک تارکٌ ... ان یقولوا)
2- در شیوه‏ی برخورد و ارشاد بجای آنکه بگوییم: تو چنین هستی، بگوییم: گویا، شاید، مبادا چنین باشی. (فلعلک) بجای «انّک»
3- کفّار علاوه بر اذیّت‏ها و آزارهای جسمانی، با بهانه‏گیری‏های مختلف، پیامبرصلی الله علیه و آله را در فشار قرار می‏دادند. (ضائق به صدرک ان یقولوا ...)
4- عقل مردم در چشم آنهاست، رسالت را در کنار ثروت می‏پذیرند. (لولا انزل علیه کنزٌ)
5 - ما ضامن وظیفه هستیم، نه نتیجه، تو به وظیفه‏ات عمل کن، باقی امور را به خداوند واگذار. (انّما انت نذیر و الله علی کل شیئ وکیل)
6- وظیفه‏ی مبلّغ انذار مردم است، نه اجبار مردم به ایمان آوردن. (انّما انت نذیر)
7- تحقّق بخشیدن به معجزات درخواستی مردم، کار خداست. (انّما انت نذیر)