تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یونس آیه 18

(18) وَیَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا یَضُرُّهُمْ وَلَا یَنْفَعُهُمْ وَیَقُولُونَ هَؤُلَآءِ شُفَعَؤُنَا عِندَ اللَّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا یَعْلَمُ فِی السَّمَوَ تِ وَلَا فِی الْأَرْضِ سُبْحَنَهُ وَتَعَلَی‏ عَمَّا یُشْرِکُونَ‏
و به جای خدا چیزهایی را می‏پرستند که نه به آنان ضرر می‏رساند و نه سودشان می‏دهد و می‏گویند: این بت‏ها شفیعان ما نزد خدایند. بگو: آیا خدا را به چیزی خبر می‏دهید که او خبری از آنها در آسمان‏ها و زمین ندارد؟ خداوند منزّه و والاتر است از شریکانی که برایش قرار می‏دهند.
نکته‏ها:
تفسیر مراغی با تمسک به این آیه، توسّل به اولیا وزیارت قبور را ردّ کرده است. در حالی که اوّلاً: در این آیه، (یَعبدون) به کار رفته است و در زیارت و توسّل، کسی را پرستش نمی‏کنیم. ثانیاً: ما به حیات برزخی معتقدیم، قرآن هم شهیدان را زنده می‏داند. ما از اولیای خدا که در راه خدا شهید شده‏اند، تقاضای دعا داریم. مقایسه‏ی آنان و شهدا، با سنگ و چوب، بی‏انصافی است.
پرستش بت‏ها، یا برای ترس است یا امید نفع. بت‏ها، نه زیان می‏رسانند که از روی ترس عبادت شوند، نه سودی می‏رسانند تا لایق عبادت باشند، پس بهانه‏ای برای بت‏پرستی نیست. (لاینفعهم ولایضرّهم)
پیام‏ها:
1- بت‏پرستان، منطق ندارند و بت‏پرستی کاری بی‏منطق است. (یعبدون... لایضرهم ولاینفعهم)
2- بت‏پرستان خدا را قبول داشتند، لکن بت‏ها را واسطه می‏دانستند و لذا بت‏ها را پرستش می‏کردند. (هؤلاء شفعاؤنا)