تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 29

(29) قَتِلُواْ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَلَایُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا یَدِینُونَ دِینَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَبَ حَتَّی‏ یُعْطُواْ الْجِزْیَةَ عَن یَدٍ وَهُمْ صَغِرُونَ‏
با کسانی از اهل کتاب (یهود، نصاری، مجوس، صابئین،) که به خدا و روز قیامت ایمان نمی‏آورند و آنچه را خدا و رسولش حرام کرده‏اند، حرام نمی‏شمرند و به دین حقّ گردن نمی‏نهند بجنگید، تا با خواری و ذلّت، به دست خود جزیه بپردازند.
نکته‏ها:
در آیات قبل، سخن از پلید بودن مشرکان و نبرد با آنان بود، در این آیه شیوه‏ی برخورد با اهل کتاب را بیان می‏کند که یکی از دو راه در پیش آنان است: جنگ، یا پرداختِ جزیه.
همان‏گونه که مسلمانان با پرداخت خمس و زکات، به دولت اسلامی کمک می‏کنند و از مزایای امنیّت و خدمات بهره‏مند می‏شوند، اهل کتاب نیز با پرداخت مبلغی به نام جِزیه، بودجه‏ای را که صرف آنها می‏شود، تا حدّی تأمین می‏کنند.
مقدار جزیه را نیز رهبر مسلمین تعیین می‏کند. البتّه باید به اندازه‏ای باشد که پرداخت آن برای اهل کتاب سنگین باشد. «وهم صاغرون»
امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مقدار جزیه کم باشد، در پرداخت تفاوتی در روحیّه‏ی آنان حاصل نشده و احساس حقارت نمی‏کنند.**تفسیر نورالثقلین ؛ کافی، ج 3، ص 566.***
با اینکه اهل کتاب، به خدا و قیامت ایمان دارند، ولی در آیه آنان را نسبت به خدا و قیامت بی‏ایمان معرّفی کرده است، زیرا قرآن، کسانی را که به بخشی از معارف ایمان دارند و بخشی را منکرند، کافر می‏داند.**(یقولون نؤمن ببعضٍ و نکفر ببعض... اولئک هم الکافرون حقّا). نساء، 150.*** به علاوه اگر ایمان به مبدأ و معاد آمیخته به خرافات باشد، به منزله‏ی کفر است.**تفسیر صافی.***
پیام‏ها:
1- اهل کتاب، اگر به دستورات انبیای خود عمل نکنند، مجرم شناخته می‏شوند. (قاتلوا الذین... لایحرّمون ما حرّم اللَّه)
2- دین حقّ، تنها اسلام است و ادیان دیگر به دلیل تحریف وخرافاتی که در آنها جا داده‏اند، حقّ نمی‏باشند. (و لا یدینون دین الحق)
3- در مقابل کفّار اهل کتاب که ایمان نمی‏آورند، دو راه وجود دارد: یا جنگ، یا تسلیم و پرداخت جزیه. (قاتلوا... حتّی یعطوا الجزیة)
4- گرفتن مالیات سرانه از اهل کتاب، الزامی است وباید از موضع قدرت و به صورت نقدی باشد وآنان نیز با تواضع وتسلیم بپردازند. (عن یدٍ، صاغرون)
5 - حکومت اسلامی باید از چنان قدرتی برخوردار باشد که دیگران تسلیم او شوند. (قاتلوا الذین لا یؤمنون ... و هم صاغرون)
6- اقلّیت‏های مذهبی باید در برابر نظام اسلامی خاضع باشند. (صاغرون)