تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره هود آیه 45

(45) وَنَادَی‏ نُوحٌ رَّبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِی مِنْ أَهْلِی وَإِنَّ وَعْدَکَ الْحَقُّ وَ أَنتَ أَحْکَمُ الْحَکِمِینَ
پس نوح پروردگارش را ندا داد و گفت: پروردگارا! همانا پسرم از خاندان من است و البتّه وعده‏ی تو (درباره‏ی نجات خاندانم،) حقّ است و تو بهترین داورانی.
نکته‏ها:
از آنجا که خداوند بر نجات خاندان نوح وعده داده بود، (مطابق آیه 40) و نوح گمان می‏کرد تنها همسر او محکوم به هلاک است، لذا طبیعی بود که در مورد پسرش، هم دعوت به سوار شدن کند و هم از خداوند نجات او را درخواست نماید.
اگر نوح می‏دانست که فرزندش کافر گشته است، برای او دعا نمی‏کرد، چنانکه برای همسرش دعا نکرد. مگر می‏شود از یکسو نفرین کند و بگوید: (لاتذر علی الارض من الکافرین دیّاراً)**نوح، 26.*** خداوندا! احدی از کفّار را بر زمین باقی مگذار و بعد بگوید: (انّ ابنی من اهلی) یعنی فرزند کافر مرا باقی بگذار
پیام‏ها:
1- در دعا وسخن گفتن با خدا، ادب را مراعات کنیم. حضرت نوح نگفت: خدایا طبق وعده‏ای که دادی که اهل مرا نجات می‏دهی، باید فرزندم را نجات می‏دادی، چرا نجات ندادی؟! بلکه گفت: (انت احکم الحاکمین)
2- اگر امداد الهی نباشد، اولیای خدا نیز ممکن است در مصادیق دچار اشتباه شوند. (انّ ابنی من اهلی) چنانکه در ماجرای خلقت آدم، حتّی فرشتگان در شناخت انسان به اشتباه افتادند و آفرینشِ موجودی مفسد و خونریز را خلاف می‏پنداشتند، امّا خداوند پاسخ لازم را به آنان داد.