تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره هود آیه 13

(13) أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَیهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَیَتٍ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن کُنْتُمْ صَدِقینَ
یا اینکه می‏گویند: (او) قرآن را از پیش خود بافته و ساخته است! بگو: اگر راست می‏گویید، شما هم ده سوره مثل این از پیشِ‏خود ساخته‏ها، بیاورید و (برای این کار) هر کس از غیر خدا را که می‏خواهید (نیز به کمک) دعوت کنید.
نکته‏ها:
قرآن، تنها از نظر فصاحت و بلاغت معجزه نیست، بلکه از نظر معارف، مواعظ، براهین، اخبار غیبی و قوانین نیز معجزه است، زیرا جمله‏ی (وادعوا من استطعتم) دعوت از همه‏ی مردم است، نه فقط عرب‏هایی که فصاحت و بلاغت قرآن را می‏فهمند، چنانکه در آیه‏ی دیگری نیز می‏فرماید: (قل لئن اجتمعت الانس و الجنّ علی أن یأتوا بمثل هذا القرآن لایأتون بمثله و لوکان بعضهم لبعض ظهیرا) اگر تمام انس و جنّ جمع شوند نمی‏توانند مثل قرآن را بیاورند.**اسراء، 88 .***
جهات اعجاز قرآن بسیار است: حلاوت و شیرینی الفاظ آن در قرائت، یکنواخت بودن محتوای آن با آنکه در مدّت 23 سال نازل شده است، بیان علومی که تا آن زمان خبری از آنها نبود، پیشگویی اموری که بعداً به وقوع پیوست، اِخبار از تاریخ اقوام گذشته که نشانی از آنها باقی نمانده است، بیان قوانینی جامع و کامل در همه‏ی ابعاد فردی و اجتماعی زندگی انسان، دور ماندن از هرگونه تحریف، تغییر، کهنه شدن و به فراموشی سپرده شدن در طول قرن‏های متمادی.
با این همه تخفیف و آن همه تحریک، باز هم بشر عاجز است. قرآن در یکجا می‏فرماید: مثل تمام قرآن را بیاورید، (ان یأتوا بمثل هذا القرآن )**اسراء، 88 .***، یکجا می‏فرماید: مثل ده سوره‏ی قرآن بیاورید (همین آیه)، جای دیگر باز هم تخفیف داده و می‏فرماید: یک سوره مثل قرآن بیاورید. (فأتوا بسورةٍ من مثله )**بقره، 23. ***علاوه بر این تخفیف‏ها، انواع تحریک‏ها را نیز بکار برده است. یکجا می‏فرماید: اگر جن و انس پشت به پشت هم دهند، نمی‏توانند. یکجا می‏فرماید: از همه‏ی مغزهای کره‏ی زمین دعوت کنید، امّا هرگز نمی‏توانید که مثل قرآن بیاورید. تاریخ نیز ثابت کرده است که دشمنانی که جنگ‏های بسیاری علیه اسلام به‏راه انداخته‏اند، توطئه‏ها چیده‏اند، امّا هرگز نتوانستند حتّی یک سوره مثل قرآن بیاورند، آیا معجزه غیر از این است؟
پیام‏ها:
1- کفّار بجای آنکه دلیل وبرهانی بیاورند، به پیامبر صلی الله علیه و آله تهمت می‏زدند که قرآن ساخته‏ی خود توست، نه کلام خدا. (یقولون افتریه)
2- قرآن، معجزه‏ی جاودان تاریخ است. (وادعوا من استطعتم)