تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره هود آیه 5

(5) أَلَا إِنَّهُمْ یَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِیَسْتَخْفُواْ مِنْهُ أَلَا حِینَ یَسْتَغْشُونَ ثِیابَهُمْ یَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
بدانید که مخالفان برای آنکه خود را از پیامبر پنهان دارند، سر و سینه‏های خود را به هم نزدیک می‏کنند و لباس‏های خویش را بر سر می‏کشند (تا شناخته نشوند، غافل از آنکه) خداوند تمام کارهای سرّی و آشکار آنان را می‏داند. همانا او به اسرار درون سینه‏ها آگاه است.
نکته‏ها:
«یَثنُون»، به معنای نزدیک قراردادن و خم کردن دو چیز است؛ («اثنان» یعنی دوتا) و به کینه در دل گرفتن نیز گفته می‏شود. بنابراین جمله (یثنون صدورهم) یا به معنای آن است که کفّار سینه‏های خود را برای حرف‏های محرمانه و توطئه علیه انبیا به هم نزدیک می‏کنند و یا به معنای آن است که آنها کینه‏ی انبیا را در دل دارند.
در آیه‏ی 7 سوره‏ی نوح می‏خوانیم: (جعلوا اصابعهم فی اذانهم و استغشوا ثیابهم) یعنی کفّار انگشتان خود را در گوش‏هایشان می‏گذارند و لباسشان را بر سر می‏کشند تا ندای انبیا را نشنوند.
مهم‏ترین اشکال منکرین معاد دو چیز است:
الف: چه قدرتی می‏تواند مردگان را زنده کند، که آیه‏ی 4 می‏فرماید: (هو علی کل شییٍ قدیر) خداوند بر هر کاری قادر است.
ب: چگونه ذرّات پخش شده یکجا جمع می‏شوند، که آیه‏ی 5 می‏فرماید:( انه علیم بذات الصدور)
پیام‏ها:
1- بازگشت ما تنها به سوی خداست، نه دیگران. (الی اللّه مرجعکم)
2- در آیات قبل توحید و نبوّت مطرح بود، این آیه اصل معاد را مطرح می‏کند. (الی اللّه مرجعکم)
3- بر فرض اهداف شوم خود را از پیامبر مخفی بدارید، خداوند که عالم به اسرار سینه‏هاست. (یَثنون صدورهم لیستخفوا منه... انّه علیم بذات الصدور)