تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره هود آیه 41

(41) وَقَالَ ارْکَبُواْ فِیهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْریهَا وَمُرْسَهَآ إِنَّ رَبِّی لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ‏
و (نوح به مسافران کشتی) گفت: بر آن سوار شوید که حرکت و توقّفش با نام خداست. همانا پروردگار من آمرزنده و مهربان است.
نکته‏ها:
ابوذر، صحابی بزرگ رسول خداصلی الله علیه و آله ، در حالی که حلقه‏ی در کعبه را گرفته بود، با صدای بلند می‏گفت: ای مردم! با دو گوش خود شنیدم که پیامبرصلی الله علیه و آله می‏فرمود: «مَثل اهل‏بیتی کمثل سفینة نوح، مَن رَکبها نَجی‏ و مَن تَخلّف عنها هلک» اهل‏بیت من همچون کشتی نوح‏اند که هر کس بر آن سوار شد، نجات یافت و هر که از آن دوری گزید هلاک شد. البتّه این حدیثِ پیامبرصلی الله علیه و آله را دیگر بزرگان صدر اسلام؛ همچون ابوسعید خدری، ابن‏عباس، عبداللّه‏بن زبیر و انس‏بن مالک نیز نقل کرده‏اند و در کتب معروف اهل‏سنّت آمده است.**طبری در معجم‏کبیر، حاکم نیشابوری در مستدرک، ابن‏کثیر در تفسیرش، سیوطی در تاریخ خلفا ابن قتیبه در عیون‏الاخبار، طبری در ذخائر العقبی‏، خطیب بغدادی در تاریخ بغداد، ابونعیم در حلیةالاولیاء، ابن ابی‏الحدید در شرح نهج‏البلاغه، آلوسی در روح المعانی و دیگر کتب که شرح مفصّل آن در احقاق‏الحق جلد 9 صفحه 270 به بعد آمده است.***
اگر این حدیثِ متواتر را در کنار حدیث متواتر دیگری بگذاریم که پیامبرصلی الله علیه و آله فرمود: مسلمانان 73 فرقه می‏شوند و تنها یک فرقه از آنها اهل نجات می‏باشد، «فرفةٌ ناجیة»، روشن می‏شود که خود پیامبرصلی الله علیه و آله مصداق فرقه‏ی ناجیه را اهل‏بیت خود معرّفی کرده و فرموده است: «مَن رکبها نجی»، که کلمه‏ی «نجی‏» مفسّر همان کلمه‏ی «ناجیه» است.
در روایات آمده، آغاز سیر کشتی اوّل ماه رجب**تفسیر نورالثقلین.*** واز مسجد کوفه بوده است.**کافی، ج 3، ص 492.***
پیام‏ها:
1- شروع هر کار با نام خداوند، رمز توکّل و استمداد و رنگ الهی دادن به آن کار است. (ارکبوا فیها بسم اللّه)
2- حرکت و توقّف، هر دو باید با استمداد از خدا باشد. (بسم اللّه مجریها ومرسیها)
3- کشتی وسیله‏ای بیش نیست، انسان باید به یاد خدا باشد که همه چیز به اراده‏ی اوست. (ارکبوا فیها بسم اللّه)
4- گرچه یاران نوح‏صلی الله علیه و آله تنها مؤمنان در روی زمین در آن زمان بودند، امّا خالی از عیب و گناه نبودند و خداوند آنان را آمرزید. (انّ ربّی لغفور رحیم)
5 - نجات پیروان نوح از طوفان، پرتوی از ربوبیّت، مغفرت و رحمت الهی است. (ارکبوا... انّ ربّی لغفور رحیم)