تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یونس آیه 54

(54) وَلَوْ أَنَّ لِکُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِی الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ وَأَسَرُّواْ النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُاْ الْعَذَابَ وَقُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ‏
اگر برای هر کس که ستم کرده، آنچه در زمین است می‏بود، قطعاً همه‏ی آن را (برای نجات از قهر الهی و باز خرید خود) می‏داد. آنان با دیدن عذاب، پشیمانی خود را پنهان می‏کنند (تا شماتت نشوند) و میانشان به عدالت داوری می‏شود و بر آنان ستم نرود.
نکته‏ها:
فدیه دادن برای نجات از عذاب، در آیات دیگر هم مطرح شده است. از جمله آیه‏ی (ما فی الارض جمیعاً و مثله معه لافتدوا به)**رعد، 18 و زمر، 47. ***حتّی اگر دو برابر آنچه در زمین است بدهند، از عذاب خدا نجات نمی‏یابند. همچنین در سوره‏ی معارج می‏فرماید: مجرم دوست دارد آن روز، همه‏ی فرزندان، همسر، برادر و فامیل و آنچه را در زمین است فدیه دهد تا نجات یابد، امّا پذیرفته نمی‏شود.**معارج، 11 - 15.***
پیام‏ها:
1- در قیامت، برای مجرم راه نجاتی نیست و کسی یا مالی فدای دیگری نمی‏شود. (و لو...)
2- حبّ نفس، قوی‏ترین غریزه در انسان است. زیرا حاضر است همه‏ی هستی را برای نجات خود فدا کند. (ما فی الارض لافتدت به)
3- مجرمان برای آنکه گرفتار شماتت نشوند، پشیمانی خود را در دل پنهان نگاه می‏دارند.**تفسیر صافی.*** (اسرّوا النّدامة)
4- در قیامت، برخی پشیمانی خود را با گفتنِ ای کاش... آشکار می‏کنند، برخی دست خود را می‏گزند و برخی هم با سکوت و کتمان آن را پنهان می‏کنند. (اسرّوا النّدامة)
5 - رهبران شرک، در قیامت پشیمانی خود را پنهان می‏کنند تا از زیردستان خجالت نکشند.**تفسیر مجمع‏البیان.*** (اسرّوا النّدامة)
6- در دادگاه عدل الهی، نه قدرت کارساز است، (ما انتم بمعجزین) و نه ثروت. (ما فی الأرض...)
7- در دنیا ممکن است به خاطر اشتباه قاضی به کسی ستم شود، امّا در قیامت خطایی نیست و به کسی ستمی نمی‏شود. (قضی بینهم بالقسط وهم لایظلمون)
8 - با ظالم هم به ظلم رفتار نکنیم. (ظلمت ، لایظلمون)