تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یونس آیه 11

(11) وَلَوْ یُعَجِّلُ اللَّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجَالَهُم بِالْخَیْرِ لَقُضِیَ إِلَیْهِمْ أَجَلُهُمْ فَنَذَرُ الَّذِینَ لَا یَرْجُونَ لِقَآءَنَا فِی طُغْیَنِهِمْ یَعْمَهُونَ‏
واگر خداوند برای مردم به همان شتاب که برای خود خیر می‏طلبند، در رساندن بلا به آنان شتاب می‏نمود، قطعاً اجلشان فرا رسیده بود. پس کسانی را که به دیدار ما امید (و باور) ندارند به حال خود رها می‏کنیم تا در سرکشی خویش سرگردان بمانند.
نکته‏ها:
مشابه مفهوم این آیه، در سوره‏ی کهف آیه‏ی 58 و سوره فاطر آیه‏ی 45 نیز آمده است که اگر خداوند مردم را زود به کیفر کارهایشان برساند و مؤاخذه کند، همه نابود می‏شوند. به علاوه اختیار که اساس تکلیف است از بین می‏رود و اطاعت، جنبه‏ی اضطراری پیدا می‏کند.
ممکن است معنای (استعجالهم بالخیر) این باشد که سنّت خداوند در خیررسانی، سرعت و در شرّ رسانی، با مهلت است و معنای جمله این باشد که خداوند در خیررسانی سرعت وعجله دارد.
پیام‏ها:
1- انسان، طبیعتاً عجول است. (استعجالهم بالخیر)**در آیه‏ی دیگری آمده است: (خُلِق الانسان من عجل) انبیاء، 37.***
2- اگر خداوند در دنیا، بدکاران را کیفر فوری می‏داد، کسی باقی نمی‏ماند و نسل بشر منقرض می‏شد. (لو یعجّل اللّه... لقضی الیهم اجلهم)
3- یکی از سنّت‏های الهی، «استدراج» در عذاب ومهلت‏دادن به ظالمان است. (فنذر الذین...)
4- هلاک نشدن کفّار، نشانه‏ی حقّانیّت آنان نیست. (فنذر الذین لایرجون لقاءنا)
5 - آنان که از خدا بریده وسرگرم خود شده‏اند، هدف معیّنی ندارند و حیرانند. (فی طغیانهم یعمهون)
6- انکار وبی‏توجّهی به قیامت، موجب طغیان و رهاشدن به حال خود و محروم شدن از الطاف الهی است. (لایرجون لقاءنا فی طغیانهم یعمهون)