تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 79

(79) اَلَّذِینَ یَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِی الصَّدَقَتِ وَالَّذِینَ لَایَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ‏
منافقان بر مؤمنانی که (علاوه‏بر صدقات واجب،) داوطلبانه صدقات مستحب نیز می‏دهند و همچنین بر مؤمنانِ (تهی دستی) که جز به اندازه‏ی توانشان چیزی (برای انفاق وپشتیبانی از جبهه) نمی‏یابند، عیب می‏گیرند و آنان را مسخره می‏کنند. (بدانند که) خداوند آنان را به ریشخند می‏گیرد (و کیفر تمسخرشان را خواهد داد) و برای آنان عذابی دردناک است.
نکته‏ها:
رسول خداصلی الله علیه و آله از مردم تقاضای کمک به جبهه کرد. توانگران کمک‏های شایانی کردند و ناتوانان کمک اندک داشتند. منافقان، کمک توانگران را ریایی دانسته و مورد عیب‏جویی و طعن قرار می‏دادند و کمک بی‏بضاعت‏ها را مسخره می‏کردند.**«یَلمِزون» که به معنای طعنه زدن است، درباره‏ی مؤمنان توانگر است و «یَسخرون» در مورد مؤمنان تهیدست می‏باشد.*** از جمله ابوعقیل انصاری با اضافه‏کاری، مقداری خرما برای کمک به جبهه نزد پیامبر آورد، منافقان او را نیز مسخره کردند.
مال و ثروت داشتن، شرط انفاق نیست، باید اخلاص، ایمان و سخاوت داشته باشیم. در آیه‏ی 79 خواندیم که ثعلبه با آن همه ثروت، حقّ واجب الهی را نپرداخت و ابوعقیل که کارگری ساده بود، با اخلاص چند عدد خرما را به جبهه‏ی اسلام کمک کرد.
امام رضا علیه السلام فرمودند: مراد از مسخره کردن خداوند، (سخر اللّه منهم)، آن است که خداوند کیفر استهزای آنان را می‏دهد.**بحار، ج‏3، ص 319.***
پیام‏ها:
1- مسخره کردن، کار منافقان است. خود کمک نمی‏کنند، کمک‏های دیگران را نیز زیر سؤال می‏برند.(الذین یلمزون )
2- مؤمنان با میل وعلاقه انفاق می‏کنند. (المطوعین) (یعنی از روی رغبت)
3- تضعیف روحیّه‏ی کمک کنندگان به جبهه، حرام و کاری منافقانه است. (یلمزون المطوعین ... لهم عذاب الیم)
4- منافقان می‏خواهند با تبلیغات واستهزا، مردم را نسبت به جهاد دلسرد و بی‏انگیزه کنند. (یلمزون ... فیسخرون )**در آیه‏ی 7 سوره منافقون می‏خوانیم: (هم الذین یقولون لاتُنفقوا علی مَن عند رسول اللَّه حتّی ینفضّوا) به اطرافیان پیامبر کمک مالی نکنید تا پراکنده شوند.***
5 - در دید منافقان مقدار مال مهّم است، نه انگیزه‏ها و خصلت‏ها، لذا انفاقِ اندک را بر فقیرانِ مؤمن، خُرده می‏گیرند. (یلمزون ... الذین لایجدون الاّ جُهدهم )
6- برای برطرف کردن نیاز جامعه، باید از تمام امکانات استفاده کرد. (جهدهم)
7- مسئولیّت هرکس به اندازه‏ی توان اوست. (لایجدون الاّ جهدهم)
8 - به وظیفه‏ی خود عمل کنیم واز استهزای دشمن نهراسیم.(لایجدون الاّ جهدهم) زیرا خداوند جزای آنان را می‏دهد.(سخراللّه منهم)
9- کیفر باید متناسب با عملکرد باش.د (یسخرون، سخراللَّه)