تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یونس آیه 71

(71) وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ نُوحٍ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ یَقَوْمِ إِن کَانَ کَبُرَ عَلَیْکُم مَّقَامِی وَ تَذْکِیرِی بَِایَتِ اللَّهِ فَعَلَی اللَّهِ تَوَکَّلْتُ فَأَجْمِعُواْ أَمْرَکُمْ وَ شُرَکَآءَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُنْ أَمْرُکُمْ عَلَیْکُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُواْ إِلَیَّ وَلَا تُنْظِرُونِ‏
و بر آنان سرگذشت نوح را بخوان، آنگاه که به قوم خود گفت: ای قوم من! اگر ماندن و موقعیّت من (در میان شما) و یادآوری‏ام نسبت به آیات خداوند بر شما سنگین و تحمّل ناپذیر است، پس (بدانید که) من تنها بر خداوند توکّل کرده‏ام (و از چیزی هراس ندارم) پس شما و شریکانتان فکرتان را جمع کنید تا چیزی از کارتان بر شما پوشیده نماند، سپس در باره‏ی من تصمیم بگیرید و مهلتم ندهید!
نکته‏ها:
این آیه، استقامت و پشت گرمی حضرت نوح علیه السلام را به امدادهای الهی می‏رساند که از تهدیدها و نقشه‏های دشمن هراسی نداشت.
نقل شده است که امام حسین علیه السلام نیز در کربلا، قبل از ظهر عاشورا این آیه را بر سپاه کوفه خواند.**موسوعه‏کلمات‏الامام.***
پیام‏ها:
1- آشنا کردن مردم با خبرهای مهم و مفیدگذشته و تاریخ و فلسفه‏ی آن، از وظایف رهبران الهی است. (واتل علیهم نبأ)
2- انبیا از مردم و با مردم بودند و حتّی تا آخرین لحظه با مخالفان خود برخورد عاطفی داشتند. (یا قومِ)
3- دل اگر آمادگی نداشته باشد، حتّی تذکّر و یادآوری انبیا هم بر او سنگین است. (کَبُر علیکم مقامی و تذکیری)
4- ایمان به هدف، بزرگ‏ترین اهرم مقاومت انبیا و مبارزه‏طلبی آنان است. (ان کان کبر علیکم مقامی...فاجمعوا امرکم)
5 - انبیا مخالفان خود را به مبارزه می‏طلبیدند. (اجمعوا امرکم)
6- انبیا با توکّل به خدا، قدرت‏های مخالف را تحقیر می‏کردند وبه مؤمنان شجاعت می‏دادند وهمه‏ی قدرت‏ها را پوچ می‏دانستند.**تلاوت این آیات از سوی مسلمانان که در مکّه در اقلیّت بودند، نشان روح بلند و شجاعت کامل پیامبر است.*** (اجمعوا امرکم... ثم اقضوا)
7- ارزیابی درست، جمع‏آوری قوا و تصمیم قاطع، از اصول مبارزه است. (امرکم و شرکائکم ثم لا یکن امرکم علیکم غمّة)
8 - انبیا از شهادت نمی‏ترسیدند. (ثم اقضوا الیّ ولاتنظرون)