تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره هود آیه 89

(89) وَیَقَوْمِ لَا یَجْرِمَنَّکُمْ شِقَاقِی أَنْ یُصِیبَکُم مِّثْلُ مَآ أَصَابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صَلِحٍ وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِّنکُم بِبَعِیدٍ
و(شعیب گفت:) ای قوم من! دشمنی ومخالفت با من، شما را به کاری وادار نسازد که (عذابی) مثل آنچه به قوم نوح، یا قوم هود (و) یا قوم صالح رسید به شما هم برسد و(می‏دانید که ماجرای) قوم لوط (چندان) از شما دور نیست.
پیام‏ها:
1- حتّی با مخالفان نیز با لحن خوب سخن بگوییم.(یا قوم)
2- به خاطر دشمنی با یک فرد، سرنوشت و سعادت خود و جامعه را به آتش نکشیم. (لا یجرمنّکم شقاقی )
3- تاریخ اقوام بشری، به یکدیگر شباهت و پیوند دارد، و بازگو کردن آن، درس عبرت است.(مثل ما اصاب)
4- سرنوشت تلخ پیشینیان را ساده، شوخی، موسمی، موضعی، فردی و تصادفی نگیریم. ( مثل ما اصاب قوم نوح...) (حضرت نوح، هود، صالح و لوط، قبل از حضرت شعیب بوده‏اند)
5 - دست خدا برای قهر و عذاب باز است. او هر قومی را به هر شکل و در هر منطقه و در هر زمانی که بخواهد می‏تواند هلاک کند. همانطور که قوم حضرت نوح علیه السلام را با غرق کردن، قوم حضرت هود را با طوفان، قوم حضرت صالح علیه السلام را با صیحه‏ی آسمانی و قوم حضرت لوط علیه السلام را با ویرانی به قهر خود مبتلا نمود. (مثل ما اصاب قوم نوح او قوم هود او قوم صالح)
6- بهترین جریان تاریخی برای عبرت آموزی، نزدیک‏ترین آنهاست. قوم شعیب با قوم لوط، هم از لحاظ مکانی نزدیک بودند و هم از جنبه‏ی زمانی.(و ما قوم لوط منکم ببعید)