تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره هود آیه 6

جزء ( 12 )
(6) وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَبٍ مُّبِینٍ
و هیچ جنبنده‏ای در زمین نیست، مگر آنکه روزی او بر خداست و او قرارگاه دائمی و جایگاه موقّت او را می‏داند. همه در کتاب آشکاری ثبت است.
نکته‏ها:
کلمه‏ی «دابّة» از «دَبیب» به معنای آهسته راه رفتن و قدم‏های کوچک برداشتن است، ولی به هر جنبنده‏ای اطلاق می‏شود.
«رزق» به معنای بخشش مستمرّ است، چه مادّی و چه معنوی، و لذا در دعا می‏خوانیم: «الّلهم ارزقنی... قلباً خاشعاً...و لساناً ذاکراً... وعلماً نافعا»**بحار، ج 95، ص 258.*** رزقی که خداوند می‏دهد از هر جهت مناسب با موجودات است، مثلاً غذای کودک در شکم مادر به تناسب نیاز او تغییر می‏کند تا آنکه پس از تولّد تبدیل به شیری گوارا می‏شود و الاّ انسان با چه قدرتی می‏توانست به نوزاد در رحمِ مادر غذا برساند و یا نوزاد چگونه می‏توانست غذای خود را بدست آورد. (و کایّن من دابةٍ لاتحمل رزقها الله یرزقها)**عنکبوت، 60.***
«مستقرّ»، به معنای جایگاه ثابت و «مستودع» به معنای ودیعه گذاشتن و گرفتن آن است که کنایه از جایگاه موقّت است.
حضرت علی علیه السلام در وصیّت به فرزندش امام حسن می‏فرماید: رزق دوگونه است: نوعی از آن را باید با تلاش و کوشش بدست آوری و نوعی دیگر خود به سراغ تو می‏آید.**بحار، ج 5، ص 147.*** (مثل نور، باران وهوا در طبیعت و هوش، حافظه واستعداد در انسان)
پس مراد آیه آن نیست که در گوشه‏ای بنشینیم و منتظر نزول غذای آسمانی باشیم، بلکه منظور آن است که هم کار و تلاش داشته باشیم و هم آنچه را بدست می‏آوریم رزقی از جانب خدا بدانیم، لذا همه‏ی پیشوایان دینی ما کار می‏کرده‏اند.
لازمه‏ی رزق‏رسانی به همه‏ی موجودات، علم به مکان و نیاز آنهاست، باید یک سیستم بسیار دقیق وجود داشته باشد که آخرین آمار، آخرین نیازها و آخرین قرارگاه را بداند. تعداد انسان‏ها و حیوانات از دریایی، هوایی و صحرایی و همه‏ی موجودات ریز و درشت با ویژگی‏های گوناگون و نیازهای بسیار متنوّع آنان را بداند. (یعلم مستقرها و مستودعها)
اگر همه‏ی امور در کتاب مبین است (کلٌ فی کتاب مبین)، پس کسی که علم کتاب را داشته باشد، همه چیز را می‏داند. در آیه آخر سوره‏ی رعد می‏خوانیم: به کفّار بگو: شاهد من خداوند است و کسی که علم کتاب را دارا است. روایات شیعه و سنّی می‏گویند که مراد از این شخص حضرت علی علیه السلام است.
خداوند دو سنّت دارد: یکی سنّت رزق رسانی و یکی سنّت اجرای امور از طریق اسباب و وسایل، بنابراین رسیدن به رزق منافاتی با قانون تلاش انسان‏ها ندارد.
پیام‏ها:
1- موجود زنده، حقّ تغذیه دارد و خداوند این حقّ را بر خود واجب کرده است. (ما من دابّة فی الارض الاّ علی اللّه رزقها)
2- رزق ما بدست خداست، در برابر دیگران گردن خم نکنیم. (ما من دابّة... الاّ علی اللّه رزقها)
3- درباره‏ی روزی، نه حرص بورزیم و نه بترسیم. (و ما من دابّة ... الاّ علی اللّه رزقها)
4- خداوند، هم منابع رزق را در اختیار ما قرار داده و هم عقل و وسیله‏ی استخراج، اکتشاف و تحصیل آن را به ما عطا کرده است.(الاّ علی الله رزقها)
5 - هرکجا برویم، زیر نظر خدا هستیم. چه در سفر و چه در حضر. (یعلم مستقرّها و مستودعها)
6- همه‏ی اطلاعات و آمار این جهان به طور دقیق در مرکزی ثبت و ضبط می‏شود. (کلٌ فی کتاب مبین)