تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره هود آیه 80

(80) قَالَ لَوْ أَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّةً أَوْ ءَاوِی إِلَی‏ رُکْنٍ شَدِیدٍ
(حضرت لوط) گفت: ای کاش در برابر شما قدرتی داشتم و یا به تکیه‏گاه محکمی پناه می‏بردم!
نکته‏ها:
حضرت لوط علیه السلام در این آیه می‏فرماید: اگر من یاران مؤمنی می‏داشتم، هرآینه با شما فرومایگان به مبارزه برخاسته و از مهمانانم دفاع می‏کردم ویا لااقل آنها را به نقطه‏ی امنی می‏بردم و پناه می‏دادم.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله در هنگام تلاوت این آیه فرمودند: «رحمةاللَّه علی لوط، لقد کان یاوی الی رکن شدید»**تفسیر فی‏ظلال‏القرآن. ***به نظر می‏آید که مراد پیامبر اسلام‏صلی الله علیه و آله آن است که او از دنیا رفت و به خدا پیوست و از شرّ قوم خود راحت شد.
همجنس‏بازی، از گناهان بزرگ و دارای حدّ شرعیِ اعدام و تازیانه است که با شهادت افراد عادل یا اقرار مرتکبان، قابل اجراست.

گناه لواط در قرآن و حدیث‏
قرآن مجید در آیات مختلفی که داستان حضرت لوط علیه السلام و قوم او را بیان می‏فرماید، برای عمل زشت و منفور این قوم منحرف، تعابیر گوناگونی آورده است که از بزرگی گناه و شدّت حرمت آن حکایت می‏کند:
1- فحشا. (اتأتون الفاحشة)**اعراف، 79.***
2- اسراف. (بل انتم قوم مسرفون)**اعراف، 80.***
3- جرم. (کیف کان عاقبة المجرمین)**اعراف، 83.***
4- ظلم. (و ماهی من الظالمین ببعید)**هود، 82.***
5 - خباثت. (کانت تعمل الخبائث)**انبیاء، 74.***
6- جهالت. (بل انتم قوم تجهلون)**نمل، 54.***
7- فسق. (انهم کانوا قوم سوء فاسقین)**انبیاء، 74.***
در روایات نیز تهدیدات شدیدی در این زمینه به چشم می‏خورد، از جمله اینکه هرگاه با نوجوانی لواط شود، عرش الهی به لرزه درمی‏آید و در قیامت خداوند با آنان سخن نمی‏گوید.**بحار، ج 76، ص 63.*** امام صادق علیه السلام فرمود: اگر بنا شود که کسی را دوبار سنگسار کنند، آن شخص، فرد اهل لواط است.**بحار، ج 76، ص 67. ***رسول اکرم‏صلی الله علیه و آله نیز فرمودند: کسی که بر لواط با دیگران اصرار داشته باشد، از دنیا نمی‏رود مگر آنکه مردم را به لواط با خودش دعوت خواهد کرد.**بحار، ج 76، ص 67.*** در عمل لواط، فاعل و مفعول، هر دو اعدام می‏شوند، و دلیل حرمت آن در روایات، فساد و قطع نسل معرّفی شده است.**نهج‏البلاغه، حکمت 252.***
در روایات متعدّد، از زنانی که خود را شبیه مردان ومردانی که خود را همانند زنان می‏کنند وزمینه عمل زشت لواط را فراهم می‏سازند، به شدّت نکوهش شده است.
پیام‏ها:
1- انسان در اثر گناه، چنان مسخ می‏شود که طبیعی‏ترین راه برای او زشت، و زشت‏ترین راه برایش حقّ وزیبا جلوه می‏کند. (مالنافی بناتک من حقّ...)
2- داشتن قدرت و امکانات و افراد، خواسته‏ی ابتدایی هر پیامبر و مصلحی در اجرای فریضه‏ی امر به معروف و نهی از منکر است. (لو انّ لی بکم قوة)
3- اگر قدرت، حکومت، تشکیلات و قوای مسلّحه نباشد، حتّی انبیا نیز در جلوگیری بسیاری از منکرات فلج هستند.**آنچه را حضرت لوط و سایر انبیای الهی علیهم السلام آرزوی آن را داشتند، خداوند به ما ایرانیان ارزانی فرمود، آیا باز هم از منکرات نهی نخواهیم کرد؟*** (لو انّ لی بکم قوة)
4- اگر می‏توانیم، جلوی فساد را بگیریم، وگرنه خود را از محیط فاسد دور کنیم. (لو ان لی بکم قوّة او آوی‏ ...)
5 - گاهی انبیا در میان قوم خودشان نیز غریب بودند. (لو انّ لی بکم قوّة او آوی...)
6- برای دفاع از مهمان و جلوگیری از اهانت به آن، هر اقدامی ضروری است. (آوی الی رکن شدید)