تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 90

(90) إِلَّا الَّذِینَ یَصِلُونَ إِلَی قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُمْ مِّیثَقٌ أَوْ جَآءُوکُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ یُقَتِلُوکُمْ أَوْ یُقَتِلُوا قَوْمَهُمْ وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَیْکُمْ فَلَقَتَلُوکُمْ فَإِذَا اعْتَزَلُوکُمْ فَلَمْ یُقَتِلُوکُمْ وَ أَلْقَوْاْ إِلَیْکُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ سَبِیلاً
مگر کسانی (از منافقان) که به قومی پیوسته‏اند که میان شما و آن قوم پیمانی است، یا (کسانی که) نزد شما می‏آیند در حالی که سینه‏هاشان از جنگ با شما یا قوم خودشان به تنگ آمده است (و اصلاً حال جنگ با هیچ طرفی را ندارند و این بی‏حوصلگی آنها لطف خداست) زیرا اگر خداوند می‏خواست آنان را بر شما مسلّط می‏کرد و آنان با شما مقاتله می‏کردند. پس اگر آنان از شما کناره گرفته و با شما نجنگیدند و پیشنهاد صلح و سازش دادند، خداوند برای شما راهی برای تعرّض و جنگ با آنان قرار نداده است.
پیام ها:
1- به پیمان‏های نظامی حتّی با کفّار، باید احترام گذاشت. (بینکم و بینهم میثاق)
2- در جنگ‏ها، به کسانی که اعلام بی‏طرفی می‏کنند، متعرّض نشوید. (حصرت صدورهم ان یقاتلوکم او یقاتلوا قومهم)
3- مسلمانان باید چنان قدرتمند باشند که مخالفان در فکر هجوم نباشند. (حصرت صدورهم ان یقاتلوکم)
4- توجّه به قدرت الهی داشته باشید تا دچار غرور نشوید. (لوشاءالله لسلّطهم)
5 - با اراده ومشیّت الهی، منافقان و کفّار از جنگ با شما باز ماندند. مبادا ضعف آنان را به حساب قدرت خود بگذارید. (و لو شاء اللَّه لَسلّطهم علیکم)
6- جهاد اسلام برای سلطه و تحمیل عقیده نیست، بلکه برای دفع شرّ و موانع است. پس اکنون که آنان از شما دست برداشته‏اند شما تعرّض بر آنان نکنید و اگر متعرّض شوید ممکن است خداوند به آنان نیرو دهد و شما را قلع و قمع نمایند. (و لو شاء اللَّه.... لسلطهم....)
7- به انگیزه‏های صلح‏طلبانه و تقاضای آتش بس، احترام بگذارید. چون در اسلام، صلح اصل است و جنگ، در صورت ضرورت مجوّز دارد. (فان اعتزلوکم فلم یقاتلوکم... فما جعل‏الله لکم علیهم سبیلاً)
8 - تنها پیشنهاد صلح از سوی دشمن کافی نیست، برای اطمینان، ترک جنگ و القای سلام لازم است. (فلم یقاتلوکم والقوا الیکم السلم)
9- ملاک و معیار و ضوابط جنگ و صلح را باید خدا تعیین کند. (فما جعل اللَّه لکم علیهم سبیلاً)