تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 14

(14) زُیِّنَ لِّلنَّاسِ حُبُّ الْشَّهَوَتِ مِنَ الْنِّسَآءِ وَالْبَنِینَ وَالْقَنَطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الْذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَمِ وَالْحَرْثِ ذَ لِکَ مَتَعُ الْحَیَو ةِ الْدُّنْیَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمََابِ‏
عشق وعلاقه به زنان وفرزندان پسر واموال زیاد از طلا ونقره واسبان ممتاز وچهارپایان و کشتزارها که همه از شهوات و خواسته‏های نفسانی است، در نظر مردم جلوه یافته است، (در حالی که) اینها بهره‏ای گذرا از زندگانی دنیاست و سرانجام نیکو تنها نزد خداوند است.
نکته ها:
«قَناطیر» جمع «قِنطار» به معنای مال زیاد است وآمدن کلمه‏ی «مُقَنطرة» به دنبال آن، برای تأکید بیشتر است. نظیر اینکه بگوییم: آلاف و اُلوف، هزاران هزار.
«خَیل» به معنای اسب و اسب سوار، هردو آمده است و «مُسَوّمة» یعنی نشاندار. اسب‏هایی که به خاطر زیبایی اندام و یا تعلیمی که می‏دیدند، دارای برجستگی‏های خاصّی می‏شدند، به آنها «خَیل مُسوّمة» می‏گفتند.
جلوه‏کردن دنیا در نظر انسان، گاهی از طریق خیالات شخصی و گاهی از سوی شیطان و گاهی از جانب اطرافیان متملّق صورت می‏گیرد. از طریق اوهام شخصی: (یحسبون انّهم یُحسِنون صُنعاً)**کهف، 104.*** و (فرَآه حسَناً)**فاطر، 8.*** و از سوی شیطان: (زُیّن لهم الشیطان اعمالهم)**انعام، 43.*** و از طرف اطرافیان متملّق (زُیّن لفرعون سوء عمَله)**غافر، 37.***
مصادیق جلوه‏های دنیا که در آیه ذکر شده، با توجّه به زمان نزول آیه است و می‏تواند در هر زمانی مصادیق جدیدی داشته باشد. طلا و نقره، کنایه از ثروت اندوزی، و اسب کنایه از مرکب و وسیله‏ی نقلیّه است.
سؤال: با اینکه خداوند زینت بودن مال و فرزند را پذیرفته است؛ (المال و البنون زینة الحیوة الدنیا)**کهف، 46.*** پس چرا این آیه در مقام انتقاد است؟
پاسخ: زینت بودن چیزی، غیر از دلبستگی به آن است. در این آیه انتقاد از دلبستگی شدید است که از آن به (حبّ الشهوات) تعبیر می‏کند.
کلمه‏ی «بَنین» شامل دختران نیز می‏شود، نظیر اینکه می‏گوییم: عابرین محترم از پیاده‏رو حرکت کنند که شامل زنان عابر نیز می‏شود.
امام صادق علیه السلام با استناد به (حبّ الشهوات من النساء...) فرمودند: مردم در دنیا و آخرت از چیزی بیشتر از زنان لذّت نمی‏برند... اهل بهشت نیز بیش از هر چیز به نکاح تمایل دارند تا خوردنی‏ها و آشامیدنی‏ها.**کافی، ج 5، ص‏321.***
این روایت دلیل تقدّم «النساء» را بر دیگر موارد بیان می‏کند.
پیام ها:
1- علاقه‏ی طبیعی به مادّیات، در نهاد هر انسانی وجود دارد، آنچه خطرناک است فریب خوردن از زینت‏ها وجلوه‏های آن، وعدم کنترل دلبستگی‏هاست. (زُیّن للنّاس...)
2- جلوه‏ی دنیا برای مردمِ عادّی است، نه افراد فرزانه.**در نظر همسر فرعون که فرزانه‏ی تاریخ است، کاخ و طلای او بی‏ارزش است. (نجّنی من فرعون و عمله). تحریم، 11.*** (زُیّن للناس)
3- علاقه‏ی بیش از حدّ به زن وفرزند، بیش از هر چیز مایه‏ی دلبستگی انسان به دنیا می‏گردد. (حبّ الشهوات من النساء والبنین)
4- مراقب باشیم که زینت‏ها وجلوه‏های دنیا، مقدّمه‏ی غفلت از آخرت است. (زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب)
5 - یکی از عوامل بد عاقبت شدن، شیفتگی و دلبستگی به دنیاست. زیرا عاقبت نیکو تنها نزد خداست. (زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب)
6- یکی از شیوه‏های تربیتی، تحقیر مادّیات و بیان عظمت معنویات است. (ذلک متاع الحیوة الدنیا واللّه عنده حسن المآب)
7- بهترین راه برای کنترل علائق مخرّب، مقایسه آن با الطاف جاودانه‏ی الهی است. (واللّه عنده حسن المآب)