تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 183

(183) أَلَّذِینَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَیْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّی‏ یَأْتِیَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْکُلُهُ النَّارُ قُلْ قَدْ جَآءَکُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِی بِالْبَیِّنَتِ وَ بِالَّذِی قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَدِقِینَ‏
کسانی که گفتند: همانا خداوند از ما پیمان گرفته که به هیچ پیامبری ایمان نیاوریم، مگر آنکه (به صورت معجزه) یک قربانی برای ما بیاورد، که آتش (صاعقه آسمانی) آن را بخورد! بگو: (این حرف‏ها بهانه است،) بی‏گمان پیامبرانی پیش از من، با دلائلی روشن و (حتی) با همین (پیشنهادی) که گفتید، برای شما آمدند، پس اگر راست می‏گویید چرا آنان را کشتید؟
نکته ها:
برخی برای فرار از قبول اسلام، بهانه تراشی نموده و می‏گفتند: خداوند از ما تعهّد گرفته تنها به پیامبری ایمان بیاوریم که حیوانی را قربانی کند و صاعقه‏ی آسمانی آن قربانی را در برابر چشم مردم بسوزاند، تا به پیامبری او یقین کنیم. این آیه نازل شد تا پیامبر صلی الله علیه و آله به آن بهانه تراشان لجوج بگوید: اگر شما راست می‏گویید، چرا به پیامبران قبل از من که علاوه بر انواع معجزات، آنچه را شما درخواست می‏کنید به شما عرضه کردند، ایمان نیاوردید؟
امام صادق علیه السلام پس از تلاوت این آیه فرمود: میان یهودیانِ بهانه‏جوی زمان پیامبر اسلام و یهودیانی که انبیا را می‏کشتند، پانصد سال فاصله بوده است، امّا به خاطر رضایت آنان بر قتل نیاکان، خداوند نسبت قتل را به آنان نیز داده است.**تفسیر برهان، ج‏1، ص‏328 ؛ کافی، ج‏2، ص‏409. (به نقل از تفسیر راهنما)***
در تورات، کتاب اوّل پادشاهان، باب 18 جمله 3 و 4، ماجرای به شهادت رساندن انبیای بنی‏اسرائیل آمده است. همچنین در سِفر لاویان، باب 9 جمله‏ی دوّم، موضوع قربانی قوچ آمده است.
پیام ها:
1- فرار از پذیرش حقّ را با عناوین مذهبی توجیه نکنید. (انّ‏اللّه‏عهدالینااَلاّ نؤمن)
2- یهود، موسی را آخرین پیامبر نمی‏دانستند، بلکه می‏گفتند: عهد خدا با ما آن بوده است که پیامبر بعدی، چنین وچنان باشد. (عهد الینا... یأتینا بقربان)
3- انسانی که روحیه‏ی استکباری پیدا کرد، هم به خدا تهمت می‏زند؛ (انّ اللّه عهد الینا) و هم تسلیم هیچ پیامبری نمی‏شود؛ (ألاّ نؤمن لرسول) و هم توقّع دارد که معجزه‏ها، مطابق تمایلات و خواست‏های او باشد. (حتی یأتینا بقربان)
4- قربانی حیوان، تاریخی بس طولانی دارد. (...بقربان)
5 - سوابق هر گروه وملّتی، بهترین گواه بر صدق یا کذب ادّعای آنهاست. (جاءکم... بالبیّنات و بالّذی قلتم)
6- بهانه‏تراشی مخالفان، در طول تاریخ شبیه هم است. (و بالّذی قلتم)
7- استدلال و احتجاج پیامبر با یهود، به تعلیم خداوند بود. (قل قد جائکم)
8 - گاهی برای اثبات یا حقّانیت یک امر یا مصلحت مهم‏تر باید اموالی فدا شود. آری، اگر مالی آتش گرفت ولی چشمی بیدار و یا دلی روشن شد، اسراف نخواهد بود. (قد جائکم رسلی... بالّذی قلتم...)
9- رضایت بر گناهِ نیاکان، سبب شریک شدن در جرم آنان است. (فلم قتلتموهم)