تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 35

(35) إذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَ نَ رَبِّ إِنِّی نَذَرَتُ لَکَ مَا فِی بَطْنِی مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّی إِنَّکَ أَنْتَ الْسَّمِیعُ الْعَلِیمُ‏
(بیاد آور) هنگامی که همسر عمران گفت: پروردگارا! همانا من نذر کرده‏ام آنچه را در رحم دارم، برای تو آزاد باشد (و هیچ‏گونه مسئولیّتی به او نسپارم تا تمام وقت خود را صرف خدمت در بیت‏المقدّس کند،) پس از من قبول فرما، که براستی تو شنوای دانایی.
نکته ها:
چنانکه در تفاسیر و کتب روایی آمده است: دو خواهر به نام‏های «حَنّه» و «اشیاع»، که اوّلی همسر «عمران» از شخصیّت‏های برجسته بنی‏اسرائیل، و دوّمی همسر زکریّای پیامبر بود، بچّه‏دار نمی‏شدند. روزی «حَنّه» زیر درختی نشسته بود، پرنده‏ای را دید که به جوجه‏هایش غذا می‏دهد. محبّت مادرانه، آتش عشقِ به فرزند را در وجود او شعله‏ور ساخت، در همان حال دعا کرد و مستجاب شد. از سوی دیگر به شوهرش الهام شد که فرزندش از اولیای خدا خواهد بود وبیماران را شفا و مردگان را زنده خواهد کرد.
وقتی «حَنّه» حامله شد، پیش‏بینی کرد آن فرزندی که کارهای خارق‏العاده انجام دهد، پسر خواهد بود، لذا نذر کرد که فرزندش خدمتکار بیت‏المقدّس شود. امّا چون نوزاد به دنیا آمد، دیدند دختر است. آنها فهمیدند که آن الهام الهی در مورد خود مریم نبوده است، بلکه درباره فرزند او خواهد بود.**کافی، ج‏1، ص 535.***
پیام ها:
1- رشد معنوی زن تا آنجا بالا می‏رود که بعد از سالها انتظار، فرزند خود را نذر خدمت خانه خدا می‏کند. (امرأت عمران ربّ انّی نذرت لک)
2- افراد دوراندیش، قبل از تولّدِ فرزند به فکر مسیر خدمات او نیز هستند. (نذرت لک ما فی بطنی محرّراً)
3- از خود بگذریم و تنها در راه خدا صرف کنیم. (نذرتُ لک)
4- خدمت در مسجد به قدری ارزشمند است که اولیای خدا عزیزان خود را قبل از تولّد نذر آن می‏کنند. (نذرت لک...)
5 - موضوع نذر، تاریخی بس طولانی در ادیان الهی دارد. (ربّ انّی نذرت)
6- مادر، نوعی ولایت بر فرزند دارد. (نذرت لک ما فی بطنی)
7- میان گذشت از فرزند و برگزیدگی خداوند رابطه است. (اصطفی... آل‏عمران... نذرت لک ما فی بطنی محرّراً)
8 - کسانی در خدمات دینی موفّق‏ترند که تمام وجود خود را صرف خدمت نمایند، نه بخشی از وقت را. (محرّراً)
9- خدمت فرزند به مادر، حقّ طبیعی مادر و قابل گذشت است. (محرّرا)
10- اگر عزیزترین ومحبوب‏ترین چیزها را می‏دهید، به فکر قبولی آن نیز باشید. (فتَقبَّل)