تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 32

(32) وَلَا تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلَی بَعْضٍ لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا اکْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِیبٌ مِّمَّا اکْتَسَبْنَ وَاسْئَلُواْ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُلِّ شَی‏ءٍ عَلِیماً
و آنچه را که خداوند سبب برتری بعضی از شما بر بعضی دیگر قرار داده آرزو نکنید. برای مردان از آنچه بدست آورده‏اند بهره‏ای است و برای زنان نیز از آنچه کسب کرده‏اند بهره‏ای می‏باشد و (به جای آرزو و حسادت) از فضل خداوند بخواهید، که خداوند به هر چیزی داناست.
نکته ها:
آیات قبل، از حرام خواری نهی فرمود، این آیه به ریشه‏ی حرام‏خواری اشاره می‏کند که طمع، آرزو و رقابت است.
عدالت، غیر از تساوی است. عدالت همه جا ارزش است، ولی تساوی گاهی ارزش است و گاهی ظلم. مثلاً اگر پزشک به همه مریض‏ها یک نوع دارو بدهد، یا معلّم به همه شاگردان یک نوع نمره بدهد، تساوی هست، امّا عدالت نیست. عدالت، آن است که به هر کس بر اساس استحقاقش بدهیم، گرچه موجب تفاوت شود، زیرا تفاوت گذاشتن بر اساس لیاقت‏ها و کمالات حقّ است، امّا تبعیض باطل است. تبعیض آن است که بدون دلیل و براساس هوای نفس یکی را بر دیگری ترجیح دهیم، ولی تفاوت آن است که بر اساس معیارها یکی را بر دیگری ترجیح دهیم. بنابراین باید آرزوی عدالت داشت، ولی تمنّای یکسان بودن همه چیز و همه کس نابجاست. اعضای یک بدن و اجزای یک ماشین از نظر جنس و شکل و کارایی متفاوتند، امّا تفاوت آنها حکیمانه است. اگر خداوند، همه را یکسان نیافریده، طبق حکمت اوست. بنابراین در اموری که به دست ما نیست، مثل جنسیّت، زیبایی، استعداد، بیان، هوش، عمر و... باید به تقسیم و تقدیر الهی راضی بود. ما که خدا را عادل و حکیم می‏دانیم، اگر در جایی هم دلیل و حکمت چیزی را نفهمیدیم نباید قضاوت عجولانه و جاهلانه همراه با سوءظن یا توقّع نابجا به خداوند حکیم داشته باشیم و یا بر دارندگان این نعمت‏ها حسد ورزیم، چرا که با فزونی هر نعمتی، مسئولیّت بیشتر می‏شود و با آمدن هر نعمتی، غم از دست دادنش همراه است. این حقیقت را در نهج‏البلاغه می‏خوانیم.
در موارد اختیاری، باید با کوشش و تلاش و پرهیز از کسالت و تنبلی، در رقابتی سالم به قوّت و کثرت و استقلال رسید و اجازه‏ی استثمار و استعمار به دیگران نداد و در مواردی که بدست ما نیست، باید تفاوها را دلیل رشد و آزمایش و تحرک و تعاون و پیوستگی جامعه دانست، زیرا که اگر همه مردم دارای امکانات یکسان باشند، صفات انسانی از قبیل سخاوت، شجاعت و ایثار در انسان رشد نمی‏کند. انسان در لابلای فراز و نشیب‏ها خود را نشان می‏دهد، حرکت می‏کند و با دیگران به خاطر نیازش پیوند می‏خورد.
امام صادق علیه السلام در پاسخ از آیه فرمودند: کسی به همسر و فرزند دیگران چشم داشت نداشته باشد، ولی همانند آن را از خداوند بخواهد.**وسائل، ج 12، ص‏241.***
زمانی که این آیه نازل شد، اصحاب پیامبراکرم گفتند: مقصود از فضل در (واسئلوا اللّه من فضله) چیست؟ قرار شد تا علی علیه السلام این موضوع را از پیامبر سؤال کند. پیامبرصلی الله علیه و آله در پاسخ فرمودند: خداوند ارزاق را در میان مردم از طریق حلال تقسیم کرده وحرام را نیز عرضه کرده است. کسی که حرام را تحصیل کند، به همان اندازه از رزق حلال خود کاسته است وبرحرام مورد محاسبه قرار می‏گیرد.**تفسیر عیّاشی، ج‏1، ص 215.***
پیام ها:
1- به داده‏های الهی راضی باشیم و حسودانه، آرزوی برتریهای دیگران را نداشته باشیم. (ولا تتمنوا)
2- در اسلام مسائل اقتصادی واخلاقی بهم آمیخته است. (لاتأکلوا...بالباطل... ولاتتمنّوا)
3- تبعیض‏ها وبرتری‏های استثمارگرانه و ظالمانه، از حساب برتری‏های خداداد، جداست. (فضل‏اللّه به بعضکم علی بعض)
4- تفاوت‏های زن و مرد از نظر خلقت و طبیعت، از نمونه‏های برتری دادن خداوند در آفرینش است. (فضل اللّه... للرجال... للنساء)
5 - هر یک از زن و مرد، نسبت به دستاوردهای خود به طور مساوی مالکند. (للرّجال نصیب، للنساء نصیب)
6- به جای تمنّای آنچه دیگران دارند، در پی کسب وتلاش باشیم. (نصیب‏ممّااکتسبوا...)
7- انسان، تنها مالک بخشی از دست رنج خود است. «ممااکتسبوا» بخش دیگر سهم فقرا و حکومت اسلامی است.
8 - هم کار، هم دعا. (اکتسبوا... واسئلوا اللّه)
9- به جای چشمداشت به داشته‏های دیگران به فضل و لطف خدا چشم داشته باشید. (ولا تتمنّوا... واسئلوا اللّه)
10- به خصلت‏ها جهت صحیح بدهیم. آرزو در انسان هست، امّا جهت این آرزو را درخواست نعمت از خدا قرار دهیم، نه سلب نعمت از دیگران. (لاتتمنّوا... و اسئلوا اللَّه من فضله)
11- اگر خداوند، چیزی به کسی داد یا از او گرفت، حکیمانه و آگاهانه است. (بکل شی‏ء علیماً) (ایمان به علم خداوند سبب بازداشتن انسان از طمع و چشم داشت است.)