تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 165

(165) أَوَلَمَّآ أَصَبَتْکُم مُّصِیبَةٌ قَدْ أَصَبْتُم مِّثْلَیْهَا قُلْتُمْ أَنَّی‏ هَذَا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ
آیا چون مصیبتی (در جنگ اُحد) به شما رسید که دو برابرش را (در جنگ بدر) به آنها (دشمن) وارد ساخته بودید، گفتند: این مصیبت از کجاست؟ (و چرا به ما رسید؟) بگو: آن از سوی خودتان است. قطعاً خداوند بر هر کاری تواناست.
نکته ها:
مسلمانان که در احد هفتاد کشته دادند و شکست خوردند، از پیامبر می‏پرسیدند: چرا ما شکست خوردیم؟ خداوند خطاب به پیامبرش می‏فرماید که به آنها بگو: شما دو برابر این تعداد را در سال قبل، در جنگ بدر، به دشمن ضربه وارد کردید. شما از آنها هفتاد کشته و هفتاد اسیر گرفتید، به علاوه شکست امسال به خاطر تفرقه و سستی و اطاعت نکردن خودتان از فرماندهی بوده است.
پیام ها:
1- هنگام قضاوت، تلخی‏ها و شیرینی‏ها را با هم در نظر بگیرید. تنها شکست اُحد را نبینید، پیروزی بدر را هم یاد کنید. (قد اصبتم مثلَیها)
2- در جستجوی عوامل شکست، ابتدا به سراغ عوامل درونی و روحی و فکری خود بروید، سپس عوامل دیگر را پیگیری کنید. (قل هو من عند انفسکم)
3- خداوند بر هر چیزی قادر است، ولی ما باید شرایط لازم و لیاقت بهره‏برداری را به دست آوریم. (هو من عند انفسکم... ان اللَّه علی کل شی قدیر)
4- گمان نکنید که تنها مسلمان بودن برای پیروزی کافی است، تا در هر شکستی کلمه‏ی «چرا وچطور» را بکار ببرید، بلکه علاوه بر ایمان، رعایت اصول و قوانین نظامی وسنّت‏های الهی لازم است. (قلتم اَنّی هذا قل هو من عند انفسکم)