تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 171

(171) یَأَهْلَ الْکِتَبِ لَا تَغْلُواْ فِی دِینِکُمْ وَلَا تَقُولُواْ عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَکَلِمَتُهُ أَلْقَهَا إِلَی مَرْیَمَ وَرُوحٌ مِّنْهُ فََامِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَا تَقُولُوا ثَلَثَةٌ انْتَهُوا خَیْراً لَکُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إلَهٌ وَ حِدٌ سُبْحَنَهُ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ مَا فِی السَّمَوَتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَکَفَی بِاللَّهِ وَکِیلاً
ای اهل کتاب! در دین خود غلوّ نکنید و جز حقّ، به خداوند نسبتی ندهید. همانا مسیح، عیسی پسر مریم، فرستاده‏ی خداوند و کلمه‏ی اوست که به مریم القا نمود و روحی است از جانب او. پس به خداوند و پیامبرانش ایمان آورید، و به تثلیث قائل نشوید. (از این حرف) دست بردارید که به نفع شماست. جز این نیست که اللّه خدایی است یکتا، و از اینکه فرزندی داشته باشد منزّه است. آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمین است از آن اوست و خداوند برای تدبیر و سرپرستی هستی کافی است.
نکته ها:
«کلمة اللّه» به انبیا و اولیا گفته می‏شود، چون همانطور که کلمه، بیانگر مطالبی است که در ذهن گوینده است، پیامبران و اولیا بیانگر کمالات پروردگارند. چنانکه در حدیث آمده است: «نحن کلمات اللّه التّامات» ما کلمات کامل الهی هستیم.**تفسیر اطیب‏البیان.***
شاید هم مراد از کلمه، همان جمله‏ی (کن فیکون) باشد که قول خداوند است و مانند هر سخن دیگر، محصول آن کلمه است.**تفسیر المیزان و فی‏ظلال‏القرآن. ***چنانکه در جای دیگر، خداوند آفرینش عیسی علیه السلام را به آفرینش آدم علیه السلام تشبیه نموده و می‏فرماید: (انّ مثل عیسی عنداللّه کمثل آدم خلقه من تراب ثمّ قال له کن فیکون)**آل‏عمران، 59.***
از امام صادق علیه السلام درباره‏ی «روح منه» سؤال شد، حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست که خداوند آن را در آدم و عیسی علیهماالسلام قرار داد.**کافی، ج‏1، ص 133.***
مسیحیان عقیده به تثلیث دارند و اللّه را خدای پدر، مسیح را خدای پسر و جبرئیل را واسطه‏ی این دو خدا می‏دانند، که نوعی کفر است. قرآن هم می‏فرماید: (لقد کفر الّذین قالوا انّ اللّه ثالث ثلاثة)**مائده، 73.*** آنانکه خدا را یکی از خدایان سه‏گانه می‏دانند، کافرند. البتّه گروهی از آنان نیز حضرت مریم را به جای جبرئیل، یکی از خدایان سه‏گانه می‏دانند که قرآن در این باره می‏فرماید: (یا عیسی‏بن مریم ءانت قلت للناس اتّخذونی و امّی الهَین من دون اللّه)**مائده، 115.*** ای عیسی! آیا تو به مردم گفته‏ای که مرا و مادرم را دو خدا قرار دهید؟
در روایات، به غلوّ کنندگان نفرین شده و آنان از بدترین اقسام کفّار و مشرکان به شمار آمده‏اند.**میزان الحکمة.***
اگر نداشتن پدر، دلیل بر الوهیّت باشد، حضرت آدم باید به طریق اولی الوهیّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر.
پیام ها:
1- غلوّ نشانه‏ی تعصّب نابجا است و در همه‏ی ادیان ممنوع می‏باشد. یهود، «عُزیر» را فرزند خدا می‏دانستند و مسیحیان «عیسی» را. (لاتغلوا فی دینکم)
2- یکی از آفات ادیان آسمانی، غلوّ درباره رهبران دینی است. (لاتغلوافی‏دینکم)
3- میانه روی و اعتدال در همه جا لازم است و عشق به اولیای خدا نباید سر از غلوّ درآورد. (لاتغلوا فی دینکم)
4- غلوّ کردن درباره‏ی انسان‏ها، گرچه پیامبر باشند، توهین به خداوند و نسبت ناروا دادن به اوست. (لاتقولوا علی‏الله الاالحقّ)
5 - در قرآن و انجیل، حضرت عیسی پیامبر خدا معرفی شده است، نه خدا یا فرزند خدا.**در قرآن 17 بار، عیسی به مریم نسبت داده شده تا فرزند خدا بودن را نفی کند. در اناجیل هم از او به عنوان فرستاده‏ی خدا یاد شده است، نه خدا. در اناجیل، حضرت عیسی علیه السلام 80 بار خود را بنده و رسول خدا معرّفی کرده است. تفسیر فرقان.*** (عیسی‏بن مریم رسول اللّه)
6- آفرینش غیر طبیعی عیسی، آیه و نشانه‏ی خداست، آن گونه که کلمه، تابلو و نشانه‏ی معناست. (کلمته القاها)
7- عیسی جزیی از خدا نیست، بلکه پرتوی از قدرت حیات بخش الهی است. (روح منه)
8 - قرآن، بیانگر عقیده‏ی صحیح ونافی عقاید باطل است. (لاتغلوا...لاتقولوا ثلاثة...)
9- خداوند جسم نیست تا فرزند داشته باشد. (سبحانه ان یکون له ولد) (تعبیراتی چون ثارالله، یدالله، کلمةالله که در متون دینی آمده، تعبیرات مجازی است)
10- خدایی که آسمان‏ها ملک اوست، چه نیازی به فرزند و شریک دارد؟ (سبحانه ان یکون له ولد له ما فی السموات)
11- هر چیزی از خداست، پس باید بنده‏ی او بود و تنها به او توکّل کرد. (له ما فی‏السموات و ما فی الارض و کفی باللّه وکیلا)