تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 92

(92) لَنْ تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّی‏ تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ شَی‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ‏
هرگز به نیکی دست نمی‏یابید، مگر آنکه از آنچه دوست دارید، (در راه خدا) انفاق کنید و بدانید هر چه را انفاق کنید، قطعاً خداوند به آن آگاه است.
نکته ها:
کلمه‏ی «بِرّ» به خیر وبرکت گسترده، وزمینی که برای کشت و زراعت ویا سکونت مهیّاست، گفته می‏شود. همچنین به گندم که غذای عموم انسان‏ها وانواع حیوانات است، «بُرّ» گفته می‏شود.
با توجّه به اشتقاق لغوی «برّ» که به معنای توسعه در خیر است؛ در قرآن، ایمان و عمل صالح و جهاد و نماز و وفای به عهد، از نمونه‏های بِرّ معرفی شده‏اند.**(لیس البِرّ اَن تولّوا وُجوهکم قِبل المَشرق و المَغرب و لکنّ البِرّ مَن آمَنَ بِاللّه والیَومِ الآخَر و الملائِکة و الکتاب و النَبیّین و آتَی المالَ علی‏ حَبّه ذوِی القُربی‏ و الیَتامی‏ و المَساکین و ابن‏السبیل و السائلین و فِی الرّقاب و اقامَ الصّلوة و آتَی الزّکوة و المُوفون بعَهدِهم اذا عاهَدوا و الصّابِرین فِی البَأساء و الضّرّاء و حینَ البَأس اولئک الّذین صَدَقوا و اولئک هم المتّقون) بقره، 177.*** همگان توصیه شده‏اند که در انجام «برّ» همدیگر را یاری کنند. (تعاونوا علی البرّ)**مائده، 2.*** و در این آیه نیز می‏فرماید که شما هرگز به این گوهر گرانبها نمی‏رسید، مگر آنکه از آنچه دلپسند شماست وآن را دوست می‏دارید، انفاق کنید.