تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 47

(47) قَالَتْ رَبِّ أَنَّی‏ یَکُونُ لِی وَلَدٌ وَلَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ قَالَ کَذَ لِکَ اللَّهُ یَخْلُقُ مَا یَشَآءُ إِذَا قَضَی‏ أَمْراً فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ‏
(مریم) گفت: پروردگارا! چگونه برای من فرزندی باشد، در حالی که هیچ انسانی با من تماس نداشته است؟ خداوند فرمود: چنین است (کار) پروردگار، او هر چه را بخواهد می‏آفریند. هرگاه اراده کاری کند، فقط به آن می‏گوید: باش، پس (همان لحظه) موجود می‏شود.
نکته ها:
اراده‏ی خداوند سبب پیدایش وآفرینش موجودات است و می‏تواند بدون اسباب و وسیله مادّی نیز بیافریند. او سبب‏ساز و سبب سوز است، گاهی تأثیر چیزی را از آن می‏گیرد و گاهی به چیزی اثر می‏بخشد. پیدایش وبقا و آثار همه چیز بسته به اراده و خواست اوست.
خداوند در پاسخ زکریّا فرمود: (یفعل مایشاء) و در جواب مریم فرمود: (یخلق مایشاء) شاید رمزش این باشد که فرزند برای بانوی بی‏شوهر شگفت آورتر از فرزند برای پیرمرد باشد.
پیام ها:
1- ریشه سؤال و تعجّب، اگر انکار و لجاجت نباشد مانعی ندارد. (أَنّی‏ یکون لی ولد) اولیای خدا نیز اراده خداوند در امور جهان را بر پایه‏ی اسباب و علل طبیعی می‏دانند و لذا اگر بشارت ویژه‏ای بر خلاف آن آمد، چگونگی آن را از خداوند می‏پرسند.
2- آفرینش خداوند از راه غیر معمول، کار تازه‏ای نیست و عوامل طبیعی نیز منحصر در امور شناخته شده نیستند. (کذلک)
3- دست خداوند برای آفرینش باز است. آفریدن از راه اسباب طبیعی و غیر طبیعی برای خداوند یکسان است. (یخلق ما یشاء)
4- شرط آفرینش، اراده‏ی حتمی الهی است. (قضی امراً... کن فیکون)