تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 75

(75) وَمِنْ أَهْلِ الْکِتَبِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ یُؤَدِّهِ إِلَیْکَ وَمِنْهُمْ مَّنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِینَارٍ لَّا یُؤَدِّهِ إِلَیْکَ‏إِلَّا مَادُمْتَ عَلَیْهِ قَآئِماً ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ لَیْسَ عَلَیْنَا فِی الْأُمِّیِّینَ سَبِیلٌ وَیَقُولُونَ عَلَی اللَّهِ الْکَذِبَ وَهُمْ یَعْلَمُونَ‏
واز اهل کتاب کسانی هستند که اگر او را بر اموال بسیاری امین گردانی، به تو باز می‏گرداند و بعضی از آنان (به قدری نادرستند که) اگر او را بر دیناری امین گردانی، آن را به تو برنمی‏گرداند، مگر آنکه (برای مطالبه آن) دائماً بالای سر او بایستی، این (خیانت در امانت،) به جهت آن است که گفتند: درباره‏ی امّیّین (غیر اهل کتاب) هرچه کنیم بر ما گناهی نیست، در حالی که آنها آگاهانه بر خداوند دروغ می‏بندند.
نکته ها:
در روایات آمده است که امانت را به صاحبش برگردانید، حتّی اگر صاحب امانت، فاسق باشد.**تفسیر مجمع‏البیان، ج‏2، ص 778.***
پیام ها:
1- در مورد مخالفانِ خود، انصاف را مراعات کنید و همه را خائن ندانید. (من اهل‏الکتاب... یؤدّه الیک)
2- امانتداری، ملاکی برای ارزشیابی افراد است. (یؤدّه... لایؤدّه)
3- ارزشهای اخلاقی، ثبات دارند. حفظ امانت، در نزد همه نیکو، و خیانت در آن، نسبت به هر کسی باشد زشت است. ردّ امانت، یک ارزش است، گرچه از یهود باشد. (یؤدّه... لایؤدّه)
4- قیام ومقاومت، برای گرفتن حقّ لازم است. (لایؤدّه الیک الا ما دمت علیه قائماً)
5 - استثمار، استحمار و نژادپرستی، ممنوع است. (لیس علینا فی الاُمّیین سبیل)
6- یهود و نصاری، خود را اندیشمند، و مسلمانان را بی‏سواد و امّی می‏پنداشتند. (لیس علینا فی‏الامیّین سبیل)
7- بالاتر از گناه، توجیه گناه است. یهود اموال مردم را به ناحق می‏خوردند و می‏گفتند: خداوند به این کار راضی است. (یقولون علی اللّه الکذب)