تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 178

(178) وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لاَِّنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُواْ إِثْماً وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ‏
و کسانی که کافر شدند، مپندارند مهلتی که به آنان می‏دهیم برایشان خوب است، همانا به آنان مهلت می‏دهیم تا بر گناه (خود) بیفزایند و برای آنان عذابی خوارکننده است.
نکته ها:
قرآن، واژه‏ی «گمان نکنید» را بارها خطاب به کفّار و منافقین و افراد سست ایمان بکار برده، و این بخاطر آن است که این افراد از واقع‏بینی و تحلیل درست و روشن ضمیری لازم محرومند. آنها آفرینش را بیهوده، شهادت را نابودی، دنیا را پایدار، عزّت را در گرو تکیه به کفّار و طول عمر خود را مایه‏ی خیر و برکت می‏پندارند که قرآن بر همه‏ی این پندارها قلم بطلان کشیده است.
اهل کفر، داشتن امکانات، بدست آوردن پیروزی‏ها و زندگی در رفاه خود را نشان شایستگی خود می‏دانند، در حالی که خداوند آنان را به دلیل آلودگی به کفر و فساد، مهلت می‏دهد تا در تباهی خویش غرق شوند.
در تاریخ می‏خوانیم که وقتی یزید امام حسین علیه السلام را به شهادت رساند، خاندان آن حضرت را همراه زینب کبری‏علیهاالسلام به اسارت به شام بردند. یزید در مجلس خود با غرور تمام خطاب به حضرت زینب گفت: «دیدید که خدا با ماست»، حضرت در پاسخ او، این آیه را خواند و فرمود: من ترا پست و کوچک و شایسته هرگونه تحقیر می‏دانم. هر آنچه می‏خواهی انجام بده، ولی به خدا سوگند که نور خدا را نمی‏توانی خاموش کنی. آری، برای چنین افراد خوشگذرانی، عذاب خوار کننده آماده شده، تا عزّت خیالی و دنیایی آنان، با خواری و ذلّت در آخرت همراه باشد.
مجرومان دوگونه‏اند: گروهی که قابل اصلاحند و خداوند آنها را با موعظه و حوادث تلخ و شیرین، هشدار داده و بیدار می‏کند، و گروهی که قابل هدایت نیستند، خداوند آنها را به حال خویش رها می‏کند تا تمام قابلیّت‏های آنان بروز کند. به همین جهت امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمود: مرگ برای کفّار یک نعمت است، زیرا هر چه بیشتر بمانند زیادتر گناه می‏کنند.**تفسیر نورالثقلین.***
حضرت علی علیه السلام درباره‏ی (انّما نملی لهم لیزدادوا اثماً) فرمود: چه بسیارند کسانی که احسان به آنان (از جانب خداوند)، استدراج و به تحلیل بردن آنان است و چه بسیارند کسانی که به خاطر پوشانده شدن گناه و عیوبشان، مغرورند و چه بسیارند افرادی که به خاطر گفته‏های خوب درباره آنان مفتون شده‏اند. خداوند هیچ بنده‏ای را به چیزی همانند «املاء» مبتلا نکرده است.**تحف‏العقول، ص 203.***
پیام ها:
1- کفر، مانع شناخت حقیقت است. (لا یحسبن الّذین کفروا...)
2- کوتاه یا بلند بودن عمر وزمان رفاه، بدست خداست. (نملی لهم... نملی لهم)
3- همه‏ی انسان‏ها دنبال خیر هستند، لکن بعضی در مصداق اشتباه می‏کنند. (لایحسبن... خیر لانفسهم)
4- مهلت‏های الهی، نشانه‏ی محبوبیّت نیست. (لایحسبنّ... خیر لانفسهم)
5 - نعمت‏ها به شرطی سودمند هستند که در راه رشد و خیر قرار گیرند، نه شرّ و گناه. (انما نملی لهم لیزدادوا اثماً)
6- طول عمر مهم نیست، بهره از عمر مهم است. (انّما نملی لهم)
امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم‏الاخلاق چنین می‏فرماید: خدایا! اگر عمر من چراگاه شیطان خواهد شد، آن را کوتاه بگردان.
7- زود قضاوت نکنید، پایان کار و آخرت را نیز به حساب بیاورید. (انّما نملی لهم خیر... و لهم عذاب مهین)
8 - رفاه و حاکمیّت ستمگران، نشانه‏ی رضای خداوند از آنان نیست. چنانکه دلیلی بر سکوت ما در برابر آنان نمی‏باشد. (نملی لهم... لهم عذاب مهین)
9- عذاب‏های آخرت، انواع و مراحل متعدّد دارد. (عذاب الیم) در آیه قبل، و (عذاب مهین) در این آیه.