تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 22

(22) وَلَا تَنکِحُواْ مَا نَکَحَ ءَابَآؤُکُمْ مِّنَ النِّسَآءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ کَانَ فَحِشَةً وَمَقْتاً وَسَآءَ سَبِیلاً
و با زنانی که پدرانتان به ازدواج خود در آورده‏اند، ازدواج نکنید، مگر آنچه درگذشته (پیش از نزول این حکم) انجام شده است. همانا این گونه ازدواج، بسیار زشت و مایه‏ی دشمنی و راه بدی است.
نکته ها:
از رسوم جاهلی آن بود که هرگاه شخصی از دنیا می‏رفت، فرزندان او با نامادری خود (همسر پدر) ازدواج می‏کردند. یکی از انصار به نام ابوقیس از دنیا رفت. فرزندش به نامادری خود پیشنهاد ازدواج کرد. آن زن گفت: باید از پیامبر کسب تکلیف کنم. چون پرسید این آیه نازل شد وازدواج با «زن پدر» را ممنوع کرد.
پیام ها:
1- اسلام دین فطرت است. چون انسان طبعاً از ازدواج با مادر و نامادری متنفّر است، در اسلام حرام شده است. (لا تنکحوا ما نکح آباؤکم)
2- «زن پدر»ها به منزله‏ی مادرند. پس به جای کینه و ناسازگاری، باید نسبت به فرزندان «مادری» کنند. (لا تنکحوا ما نکح آباؤکم)
3- فرزندان باید حریم پدر را در ازدواج حفظ کنند. (لا تنکحوا ما نکح آباؤکم)
4- فرزندان، به زن پدر، به دید «مادر» بنگرند. (ما نکح آباؤکم)
5 - اسلام از گذشته‏ها چشم می‏پوشد.**«الاسلام یجُبّ ما قبله» اسلام، گذشته را می‏پوشاند. ***ازدواج‏های پیش از این حکم، با نامادری، مورد عفو است. (الاّ ما قد سلف)
6- برای گفتار، باید بطور اجمال یا تفصیل، دلیل و برهان آورد. (انه کان فاحشة و مقتاً وساء سبیلاً)
7- ازدواج با نامادری، راه ازدواج با سایر محارم را نیز باز می‏کند. (ساء سبیلاً)