تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 82

(82) فَمَنْ تَوَلَّی‏ بَعْدَ ذَ لِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْفَسِقُونَ‏
پس کسانی که بعد از این (پیمان محکم،) روی برگردانند، آنان همان فاسقانند.
نکته ها:
تفاوت مکتب انبیا، مانند تفاوت برنامه‏ی دو استاد یا دو استاندار است که در اصول مسائل علمی و سیاسی، دارای جهت واحدی هستند، ولی در مسائل جزئی، به جهت تفاوت‏های فردی دانش آموزان یا شرایط منطقه‏ای، برنامه‏های گوناگون ارائه می‏دهند.**تفسیر مراغی.***
حضرت علی علیه السلام فرمودند: خداوند از انبیای پیشین پیمان گرفت که مردم را به بعثت پیامبر اسلام و صفات او خبر و بشارت دهند و به آنان فرمان تصدیق آن حضرت را بدهند.**تفسیر مجمع‏البیان.*** امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از (جائکم رسول مصدّق) پیامبر اسلام است.**تفسیر نورالثقلین.***
پیام ها:
1- در مدیریّت الهی، لازمه‏ی سپردن مسئولیّت‏ها، گرفتن پیمان است. (اخذ اللّه میثاق النبیین)
2- هر جا کار سخت است، پیمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئین و سنّت موجود، و ایمان و حمایت از شخص نوظهور، ساده نیست. لذا خداوند میثاق می‏گیرد. (اخذ اللّه میثاق...)
3- آمدن پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله قطعی است، لذا از همه‏ی انبیا پیمان گرفته شده، نه بعضی از آنها. (میثاق النبیین... جائکم رسول)
4- جریان نبوّت، مایه‏ی وحدت است، نه اسباب تفرقه و انشعاب. (رسول مصدّق لما معکم لتؤمننّ به)
5 - انبیا دارای هدفی مشترک هستند. لذا پیامبران قبلی، آمدن انبیای بعدی را بشارت می‏دادند ونسبت به آنان پیمانِ ایمان ونصرت دارند، وپیامبران بعدی، انبیای قبل را تصدیق می‏کردند. (مصدّق لما معکم لتؤمننّ)
6- قدیمی‏ها، جدیدی‏ها را تحویل بگیرند، آنها را به مردم معرّفی کنند و زمینه‏ی رشد بعدی‏ها را فراهم آورند. (لتؤمننّ... لتنصرنّه)
7- ایمان به تنهایی کفایت نمی‏کند، بلکه حمایت نیز لازم است. (لتومنن به ولتنصرنه)
8 - در میان انبیا، سلسله مراتب است و خاتم‏النبیّین اشرف آنهاست، زیرا همه‏ی انبیا باید مؤمن به او و حامی او باشند. (لتؤمننّ به و لتنصرنّه)
9- وقتی انبیای پیشین موظّف به ایمان وحمایت از پیامبر اسلام هستند، پس پیروان آنها نیز باید به او ایمان آورده و از او اطاعت کنند. (لتؤمننّ به و لتنصرنّه)
10- حمایتی ارزشمند است که از ایمان سرچشمه گرفته باشد. (لتؤمننّ به ولتنصرنّه)
11- مهم، داشتن روح تسلیم و پذیرفتن حقّ است، چه بسا در عمل، شرایط لازم به وجود نیاید. انبیای قبل، زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را درک نکردند، ولی این روحیه را داشتند.**مثلاً شهید شدن یک مسأله است و آمادگی برای شهادت مسأله‏ای دیگر. چنانکه خداوند نمی‏خواهد خون اسماعیل ریخته شود، ولی می‏خواهد ابراهیم آمادگی کامل برای قربانی کردن فرزند داشته باشد. ممکن است ما زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام را درک نکنیم، ولی انتظار ظهور، و عشق و علاقه و انس و آمادگی برای حضورش، مسأله‏ای است که در دهها آیه و روایت سفارش شده است.*** (لتؤمننّ به ولتنصرنّه)
12- پیمان‏شکن فاسق است. (فمن تولّی... هم الفاسقون)