تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نساء آیه 75

(75) وَمَا لَکُمْ لَا تُقَتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَآءِ وَالْوِلْدَ نِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَآ أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ وَلِیّاً وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ نَصِیراً
شما را چه شده که در راه خدا و (در راه نجات) مردان و زنان و کودکان مستضعف نمی‏جنگید، آنان که می‏گویند: پروردگارا! ما را از این شهری که مردمش ستمگرند بیرون بر و از جانب خود رهبر و سرپرستی برای ما قرار ده و از سوی خودت، یاوری برای ما تعیین فرما.
نکته ها:
آیه درباره‏ی مسلمانانی است که تحت فشار و شکنجه‏ی مردم مکّه قرار داشتند. و از کسانی که جهاد در راه آزادی آنان را رها کرده‏اند، نکوهش می‏کند.
امام باقر علیه السلام فرمود: مقصود از مستضعفینی که در تحت حکومت ظالمانند، ما هستیم. و امام صادق علیه السلام در پاسخ به اینکه مستضعفین چه کسانی هستند؟ فرمود: کسانی که نه مؤمن هستند و نه کافر.**تفسیر عیّاشی، ج‏1، ص‏257.***
پیام ها:
1- مسلمانان باید نسبت به هم، غیرت و تعصّب مکتبی داشته باشند و در برابر ناله‏ها و استغاثه‏ها بی تفاوت نباشند. (مالکم....)
2- از اهداف جهاد اسلامی، تلاش برای رهایی مستضعفان از سلطه ستمگران است. (فی سبیل‏اللّه و المستضعفین).
3- اسلام مرز نمی‏شناسد، هرجا که مستضعفی باشد، جهاد هست. (والمستضعفین)
4- ارتش اسلام باید به حدی مقتدر باشد که نجات بخش تمام محرومان جهان باشد. (ما لکم لاتقاتلون)
5 - در شیوه‏ی دعوت به جهاد، باید از عواطف مردم کمک گرفت. (المستضعفین... الّذین یقولون ربّنا...)
6- سرپرستی و ولایت بر مسلمانان باید از طرف خدا باشد. (من لدنک ولیّاً)