تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 2
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره آل عمران آیه 66

(66) هَأَنْتُمْ هؤُلَآءِ حَجَجْتُمْ فِیَما لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ تُحَآجُّونَ فِیمَا لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ‏
هان (ای اهل کتاب!) شما همانان هستید که درباره (حضرت عیسی و) آنچه بدان علم داشتید محاجّه و نزاع کردید، پس چرا درباره (ابراهیم و) آنچه بدان علم ندارید نزاع می‏کنید؟ در حالی که خداوند می‏داند و شما نمی‏دانید.
نکته ها:
این آیه تذکّر و هشداری است به اهل‏کتاب، که شما در مورد آنچه بدان علم و آگاهی دارید، اشکال‏تراشی و سؤالات بی‏جا می‏کنید. با آنکه شما زندگی طبیعی حضرت عیسی ونیاز او به غذا ومسکن ولباس را دیده‏اید، ولی باز هم در مورد او به گفتگو نشسته‏اید. گروهی او را دروغگو وگروهی فرزند خدا می‏پندارید.**تفاسیر المیزان، فی ظلال، مراغی و المنار.*** و یا در شناخت محمّدصلی الله علیه و آله که نشانه‏هایش در تورات وانجیل آمده وبرای شما شناخته شده است، به بحث وگفتگو می‏پردازید.**تفاسیر مجمع‏البیان و قرطبی.*** شما که درباره معلومات، اهل جدال و بحث هستید و به نقطه‏ی توافقی نمی‏رسید، دیگر چه کار به مسأله‏ای دارید که در مورد آن علم ندارید؟ مثل اینکه مذهب حضرت ابراهیم چه بوده است؟
پیام ها:
1- افراد مغرور و لجوج را تحقیر کنید. (هاانتم هؤلاء)
2- افراد لجوج، حتّی در امور روشن به نزاع می‏نشینند. (حاججتم فیمالکم به علم)
3- اگر سرچشمه‏ی مباحثات، تحقیق باشد ارزش دارد، ولی اگر برای طفره رفتن باشد، مورد انتقاد است. (حاججتم فیما لکم به علم)