تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 264

(264) یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُبْطِلُواْ صَدَقَتِکُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَی‏ کَالَّذِی یُنْفِقُ مَالَهُ رِئَآءَ النَّاسِ وَلَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْداً لَا یَقْدِرُونَ عَلَی‏ شَیْ‏ءٍ مِمَّا کَسَبُواْ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَفِرِینَ‏
ای کسانی که ایمان آورده‏اید! بخشش‏های خود را با منّت وآزار باطل نسازید، همانند کسی که مال خود را برای خودنمایی به مردم، انفاق می‏کند و ایمان به خدا و روز رستاخیز ندارد. پس مثال او همچون مَثل قطعه سنگ صافی است که بر روی آن (قشر نازکی از) خاک باشد (و بذرهایی در آن افشانده شود) پس رگباری به آن رسد (و همه خاک‏ها و بذرها را بشوید) و آن سنگ را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند! (ریاکاران نیز) از دستاوردشان، هیچ بهره‏ای نمی‏برند وخداوند گروه کافران را هدایت نمی‏کند.
نکته‏ها:
این آیه نیز تشبیهی را با خود دارد و نمایانگر باطن اشخاصی است که به قصد ریا و تظاهر انفاق می‏کنند. ظاهر عمل اینان همچون خاک، نرم ولی باطن آن چون سنگ، سفت است که قابلیّت نفوذ ندارد. به خاطر سفتی و سختی دلهای سنگین‏شان، از انفاق خود بهره‏ای نمی‏برند.
پیام‏ها:
1- منّت گذاری و آزار فقیر، پاداش انفاق و صدقات را از بین می‏برد. (لا تبطلوا)
2- ریا، نشانه عدم ایمان واقعی به پروردگار وقیامت است. (ینفق ماله رئاء النّاس و لایؤمن باللّه)
3- انفاق مهم نیست، انگیزه و روحیّه‏ی انفاق کننده مهم است. (رئاء الناس)
4- اعمال شخص منّت گذار، ریاکار وکافر، تباه است. کلمه‏ی (فمثله) قابل تطبیق با هر سه گروه است.
5 - ریاکار، عاقبت رسوا می‏شود و حوادث، کاشف حقایق است. (فترکه صلداً)
6- ریاکار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلکه رشد روحی را نیز کسب نکرده است. (لا یقدرون علی شیی‏ء)
7- منّت‏گذار وریاکار، در مدار کفر ومورد تهدید قرار می‏گیرد. (لایهدی القوم الکافرین)