تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 210

(210) هَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ یَأْتِیَهُمُ اللَّهُ فِی ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَ الْمَلآئِکَةُ وَ قُضِیَ الْأَمْرُ وَإِلَی اللَّهِ تَرْجَعُ الْأُمُورُ
آیا جز این انتظار دارند که خداوند و فرشتگان در سایه‏های ابر به سوی آنها بیایند تا کار آنان یکسره شود؟ (در حالی که بعد از نزول آیات روشن، نیازی به چیز دیگری نیست.) و به سوی خدا تمام امور برمی‏گردد.
نکته‏ها:
دعوت انبیا از طریق استدلال ومعجزه است، ولی گاهی مردمِ بهانه‏جو، انتظارات دیگری داشتند. خداوند بر انجام هرکاری قدرت دارد، ولی می‏فرماید: اگر بعد از برآمدن انتظار شما بازهم لجاجت کنید، قهر الهی شما را فرا خواهد گرفت و دیگر مهلتی برای عذرخواهی و توبه در کار نیست. نمونه آن را در مائده آسمانی که از حضرت عیسی خواستند و یا ناقه‏ای که از حضرت صالح درخواست نمودند، می‏بینیم که هرگاه نوع معجزه به درخواست مردم صورت گیرد، باید اطاعت حتمی باشد و گرنه قهر حتمی است. البتّه این در مواردی است که اصل انتظار محال نباشد، مانند دیدن خدا وگرنه اگر اصل توقّع نابجا باشد، پاسخ ردّ به آنان داده می‏شود.
نظام آفرینش و تربیتی خداوند، بر محور انتظارات نابجای شما نمی‏چرخد. ممکن است شما انتظار داشته باشید خداوند و فرشتگان در لابلای ابرها، بالای سر شما به صورت جسمی پیدا شوند و مستقیماً با خودتان حرف بزنند، ولی چنین چیزی ممکن نیست.
پیام‏ها:
1- با وجود دلائل روشن بر رسالت پیامبر، توقّع نابجا ممنوع است. (هل ینظرون)
2- انتظار رؤیت خدا و فرشتگان، بهانه‏ای برای فرار از پذیرش حقّ است. (ینظرون... یأتیهم اللّه و الملائکة)
3- سرچشمه و بازگشت همه چیز به سوی خداست. چرا در انتظار دیدن خود او هستید، مگر آثار او را نمی‏بینید. (هل ینظرون... و الی اللّه ترجع الامور)