تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 180

(180) کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّةُ لِلْوَلِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَی الْمُتَّقِینَ‏
بر شما مقرّر شده که چون یکی از شما را (نشانه‏های) مرگ فرا رسد، اگر مالی از خود به جای گذارده، برای پدر ومادر ونزدیکان به طور شایسته وصیّت کند، این کار حقّ و شایسته پرهیزکاران است.
نکته‏ها:
بعضی‏ها فکر می‏کنند وصیّت کردن، زمینه‏ی زود مردن است، در حالی که یک نوع دوراندیشی است واینکه می‏فرماید: هنگام مرگ وصیّت کنید. چون آن لحظه، آخرین فرصت است وگرنه می‏تواند سالها قبل از فرا رسیدن مرگ، وصیّت کند.
بعضی وصیّت کردن را واجب دانسته‏اند، امّا از جمله‏ی (حقّاً علی المتّقین) استفاده می‏شود که این عمل مستحبّ است وگرنه می‏فرمود: «حقّاً علی المؤمنین»
در آیه‏ی شریفه به جای کلمه «مال» از کلمه (خیر) استفاده شده تا روشن شود که مال و ثروت، مایه‏ی خیر و نیکی است و آنچه در اسلام مورد انتقاد قرار گرفته، مال حرام یا علاقه‏ی زیاد به مال یا ترجیح دادن مال بر کمالات فردی و نیازهای اجتماعی و یا استثمار مردم برای تحصیل آن است.
وصیّت باید بر اساس (معروف) یعنی عقل‏پسند باشد، نه از روی کینه و انتقام و یا مهرورزی‏های بی‏جا و بی‏رویه. چون از ارث، تنها بعضی از بستگان بهره‏مند می‏شوند آن هم به مقدار معیّن، لذا اسلام سفارش می‏کند اگر در میان فامیل کسانی هستند که از ارث محرومند و یا سهم ارث آنان اندک است با وصیّت، در مورد توسعه‏ی سهمیّه آنان اقدام نماید، ولی اگر کسی در این وصیّت رعایت عدالت نکند و یا ظلمی را روا دارد، گناه کبیره انجام داده است.**سفینةالبحار، «وصی».***
در لابلای متون روائی آمده است: شخصی با داشتن کودکانی صغیر، تمام اموال خود را در راه خدا بخشید. چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم متوجّه شدند، پرسیدند با این مرده چه کردید؟ گفتند: او را دفن کردیم. فرمود: اگر قبلاً به من خبر داده بودید، اجازه نمی‏دادم او را در قبرستان مسلمانان دفن کنید، چرا که او با داشتن این همه فرزند، برای آنان هیچ مالی نگذاشته و همه را در راه خدا داده است.**سفینةالبحار، «وصی».***
وصیّت، کار دقیقی است که اگر خدای ناکرده با بی‏توجّهی انجام شود و بعداً عامل فتنه و ناراحتی‏هایی گردد، تمام کارهای خیر محو می‏شود. از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است که فرمودند: گاهی انسان شصت سال عبادت می‏کند، ولی چون وصیّت نامه‏ی خود را عادلانه تنظیم نمی‏کند، به دوزخ می‏رود.**نهج‏الفصاحة، جمله‏626.***
وصیّت، نشانه‏ی آن است که مالکیّت انسان حتّی بعد از مرگ در مورد قسمتی از دارایی‏هایش ادامه دارد.
مقدار وصیّت، یک سوم مال است و اگر شخصی در مورد بیش از این مقدار وصیّت کند، اجازه‏ی وارثان شرط است. برای اینکه یاد بگیریم چگونه وصیّت کنیم، بهتر است وصیّت نامه‏های اولیای خدا، شهدا و علما را بخوانیم.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هرکس ابتدا به عهده بگیرد که وصیّت شخصی را انجام دهد، ولی سپس بدون عذر آنرا رها کند، هیچ عملی از او قبول نمی‏شود وتمام فرشتگانِ میان آسمان و زمین او را لعنت می‏کنند و دائماً در غضب خداوند است ودر برابر هر کلمه‏ی «یا ربّ» که می‏گوید، یک لعنت بر او نثار می‏شود و پاداش تمام کارهای قبلی او به پای وصیّت کننده ثبت می‏گردد.**تفسیر اطیب‏البیان.***
آثار و برکات وصیّت‏
1- وصیّت، نشانه‏ی دقّت و اهل حساب بودن است.
2- وصیّت، نشانه‏ی احترام به حقوق دیگران است.
3- وصیّت، انجام امور خیری است که از آن غفلت شده و تداوم عمل صالح، پس از مرگ است.
4- وصیّت، راهی برای پرکردن خلأهای اقتصادی و تعدیل ثروت است.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده‏اند: هرکس با وصیّت از دنیا برود، گویا شهید مرده است**وسائل، ج‏13، ص‏352.***
وصیّت برای والدین وبستگان، عامل تجدید محبّت ویک نوع قدرشناسی است. لذا در آغاز آیه وصیّت، والدین مطرح شده‏اند تا علاوه بر سهم ارث، وصیّت به نوعی تنظیم شود که نفعش به آنان نیز برسد که این خود از مصادیق احسان است.
اقسام وصیّت‏
1- واجب: مثل وصیّت به حقّ اللّه، حقّ‏الناس، قضای نماز و عبادات دیگر، پرداخت حقوق واجبه مانند خمس، زکات، دیون، بدهکاری‏های مردم.
2- مستحبّ: مثل وصیّت به امور خیریّه.
3- مباح: مثل وصیّت فرزندان به نوع شغل، حرفه، لباس، طعام.
4- مکروه: مثل وصیّت به مقبره سازی.
5 - حرام: مثل وصیّت به ایجاد مراکز فساد، انتشار کتب ضالّه.
پیام‏ها:
1- گرچه با مرگ، انسان از دنیا می‏رود، امّا پرونده‏ی عمل او با کارهایی نظیر وصیّت باز می‏ماند. (اذا حضر احدکم الموت.... الوصیة)
2- مال و ثروت، اگر در راه درست مصرف شود خیر است. (ان ترک خیر الوصیّة )
3- در وصیّت باید علاوه بر ارث، برای والدین و نزدیکان سهمی قرار داد. (الوصیّة للوالدین و الاقربین)
4- وصیّت باید بر اساس عرف پسندیده‏ی جامعه باشد. (الوصیّة... بالمعروف)
5 - ترک وصیّت، نوعی بی‏تقوایی نسبت به حقوق دیگران است. (الوصیّة... حقّاً علی المتّقین)