تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 136

(136) قُولُواْ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَمَآ أُنْزِلَ إِلَیْنَا وَمَا أُنْزِلَ إلَی‏ إِبْرَهِیمَ وَ إِسْمَعِیلَ وَإِسْحَقَ وَیَعْقُوبَ وَالأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِیَ مُوسی‏ وَ عِیسی‏ وَمَآ أُوتِیَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَّبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ‏
(ای مسلمانان!) بگویید: ما به خدا ایمان آورده‏ایم و به آنچه بر ما نازل شده و آنچه به ابراهیم واسماعیل واسحاق ویعقوب واسباط (که پیامبرانی از نوادگان یعقوبند) و آنچه به موسی و عیسی و پیامبران دیگر از طرف پروردگارشان نازل شده است، (ایمان آورده‏ایم. و) ما بین هیچ یک از آنها جدایی قائل نیستیم (ومیان آنان فرق نمی‏گذاریم و) در برابر خداوند
تسلیم هستیم.
نکته‏ها:
این آیه به مسلمانان دستور می‏دهد که به مخالفان خود بگویند: ما به خدا و همه پیامبران بر حقّ وآنچه از جانب خدا نازل شده است ایمان داریم وخود محوری‏ها و یا تعصّبات نژادی، باعث نمی‏شود که ما برخی از آنها را بپذیریم و بعضی دیگر را نفی کنیم. ما به همه انبیای الهی، چه آنهایی که قبل از ابراهیم علیه السلام آمده‏اند، همانند آدم، شیث، نوح، هود، صالح و چه آنهایی که بعد از ابراهیم بودند همانند سلیمان، یحیی و زکریا، ایمان داریم و هر پیامبری که دلیل روشن و معجزه داشته باشد به حکم عقل او را می‏پذیریم.
«اسباط» جمع «سبط» به معنای نواده است و مراد از آن دوازده تیره و قبیله بنی‏اسرائیل می‏باشد که از دوازده فرزند یعقوب به وجود آمده ودر میان آنان پیامبرانی وجود داشته است.
جمله «وما اوتی موسی وعیسی» یعنی هرچه به آن دو پیامبر نازل شده قبول داریم، نه هر آنچه نزد شماست و لذا نفرمود: «وما اوتیتم». بنابراین اگر در برابر دعوت شما که می‏گویید: (کونوا هوداً او نصاری) و راه نجات را در مسیحی یا یهودی بودن می‏دانید، می‏ایستیم به دلیل وجود انحراف و خرافاتی است که در دین خدا ایجاد کرده‏اید وگرنه ما تورات و انجیل واقعی را که در آنها بشارت ظهور و بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمده است قبول داریم.

پیام‏ها:
1- ایمان به همه‏ی انبیا وکتاب‏های آسمانی لازم است. (آمنّا باللّه وما انزل...)
کفر به بعضی از انبیا، کفر به همه‏ی آنهاست. مسلمان واقعی کسی است که به تمام انبیای الهی، ایمان داشته باشد.
2- ما به آنچه بر موسی و عیسی علیهما السلام نازل شده ایمان داریم، نه آنچه امروز به نام تورات وانجیل وجود دارد. (وما اوتی موسی وعیسی)
3- تسلیم عملی، در کنار ایمان قلبی لازم است. (آمنّا باللّه... نحن له مسلمون)