تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 232

(232) وَإِذَا طَلَّقْتُمُ الْنِّسَآءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَنْ یَنْکِحْنَ أَزْوَ جَهُنَّ إِذَا تَرَ ضَوْا بَیْنَهُمْ بِالْمَعْرُوفِ ذ لِکَ یُوعَظُ بِهِ مَنْ کَانَ مِنْکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ ذَ لِکُمْ أَزْکَی‏ لَکُمْ وَأَطْهَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ‏
و هنگامی که زنان را طلاق دادید و مهلت (عدّه) خود را بپایان رساندند، مانع آنها نشوید که با همسران (سابق) خویش ازدواج کنند، البتّه در صورتی که میان آنها به طرز پسندیده‏ای، توافق برقرار گردد. هر کس از شما که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، به این دستورات پند داده می‏شود. (مراعات) این امر مایه‏ی پیرایش و پاکی بیشتر شما است و خداوند می‏داند و شما نمی‏دانید.
نکته‏ها:
اگر زنان مطلّقه، با همان شوهران سابق خود توافق کرده و ازدواج کنند، در پاکی و تزکیه فرد و جامعه، تأثیر بسیار دارد. (ذلکم ازکی لکم واطهر) زیرا در این نوع ازدواج، اسرار یکدیگر مخفی مانده و فرزندان به آغوش والدین و سرپرست واقعی خود برمی‏گردند و چون زن و شوهر طعم تلخ طلاق را چشیده‏اند، از جدائی مجددّ نگرانند.
پیام‏ها:
1- رأی زن مطلقه، در انتخاب شوهر محترم است و در ازدواج مجدّد، اجازه از دیگری لازم نیست. (فلاتعضلوهنّ)
2- با یک طلاق، برای همیشه بدبین نباشید. چه بسا بعد از طلاق، دو طرف پشیمان شده و آماده زندگی مجدّد به نحو شایسته‏ای باشند. (ینکحهنّ ازواجهنّ)
3- شرط اصلی ازدواج، رضایت طرفین است. (تراضوا بینهم)
4- توافق بر ازدواج، باید بر اساسی عقلایی وعادلانه باشد. (تراضوا بینهم بالمعروف)
5 - کسانی که در راه ازدواجِ مشروع دیگران، کارشکنی ومشکل آفرینی می‏کنند، باید در ایمان خود نسبت به خدا و قیامت شکّ کنند. (لا تعضلوهنّ... ذلک یوعظ به من کان منکم یؤمن باللّه والیوم الاخر)
6- از جاذبه‏های طبیعی و مشروع، جلوگیری نکنید. چه بسا زن و مردی که میان آنها طلاق جدایی افکنده، از یکدیگر خاطرات شیرینی نیز داشته باشند و گاه و بیگاه آن خاطرات را یاد بیاورند که اگر به طور طبیعی و مشروع به هم نرسند، خطر انحراف وجود دارد. (ینکحهنّ ازواجهنّ... ذلکم ازکی لکم و اطهر)
7- برای حفظ سلامتی جامعه، زنان مطلقه نباید بی‏همسر بمانند. (ینکحن... ذلکم ازکی لکم و اطهر)
8 - برکات ازدواج مجدّد و بازگشت به همسر اوّل و همچنین مفاسد طلاق و بی‏همسری، فوق درک بشر است. (واللّه یعلم وانتم لا تعلمون)