تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 72

(72) وَ إِذْ قَتَلْتُمْ نَفْساً فَادّ رَءتُمْ فِیهَا وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَّا کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ‏
و(بیاد آورید) هنگامی که فردی را به قتل رساندید وسپس درباره‏ی (قاتل) او، به نزاع پرداختید، ولی خداوند آنچه را شما پنهان می‏داشتید، آشکار می‏سازد.
نکته‏ها:
جریان قتل و فرمان ذبح گاو، در آیات قبل به طور مفصّل بیان شده است، ولی این آیه خلاصه‏ی ماجرا را ذکر می‏کند تا هشداری مجدد باشد که آنچه را شما پنهان می‏داشتید، خداوند با فرمان ذبح و زدن قسمتی از گاو به بدن مقتول و زنده شدن مقتول و معرّفی نمودن قاتل خویش، افشا ساخت واز خلاف‏کاری‏های شما پرده برداشت.
حدیثی در درّالمنثور نقل شده که اگر انسان در لابلای سنگ‏های محکم که هیچ روزنه‏ای در آن نباشد، عملی را انجام دهد، خداوند آنرا برای مردم ظاهر می‏کند.**تفسیر درّالمنثور، ج‏1، ص‏78.***
در روایات می‏خوانیم: گاو میان سالِ زرد رنگ با آن خصوصیّات، تنها در اختیار جوانی بود که معامله‏ی پرسودی برایش پیش آمده بود، امّا چون کلید انبار زیر سر پدرش بود و او برای اینکه پدر را بیدار نکند، از سود گذشت. و خداوند برای جبران این خدمت فرزند به پدر، پاسخ بهانه‏های بنی‏اسرائیل را چنان قرار داد که گاو آن جوان، متعیّن شود تا آنرا با قیمت گران بفروشد. حضرت موسی فرمود: «انظروا الی البّر مایبلغ باهله» بنگرید به نیکی، که چه به اهلش می‏رساند.**تفسیر نورالثقلین، ج‏1، ص‏88.***
پیام‏ها:
1- هر کس به گناه دیگران راضی باشد، در گناه آنان شریک است. خداوند به یهودیان زمان پیامبر نسبت قتل داده است، گویا آنان به قتل زمان موسی راضی بودند. (واذ قتلتم)
2- گاهی انسان با نسبت دادن جرم به دیگران، می‏خواهد با حیله آنرا از خود دفع کند. غافل از آنکه اگر خداوند بخواهد، با زدن مرده‏ای بر مرده‏ی دیگر، مسائل را روشن و مجرم را افشا می‏کند. (واللّه مخرجٌ ما کنتم تکتمون)