تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 35

(35) وَقُلْنَا یََادَمُ اسْکُنْ أَنتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَکُلَا مِنْهَا رَغَداً حَیْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَة فَتَکُونَا مِنَ الظَّلِمِینَ‏
و گفتیم: ای آدم! تو با همسرت در این باغ سکونت کن و از (هر کجای) آن هر چه می‏خواهید به فراوانی و گوارایی بخورید، امّا به این درخت نزدیک نشوید که از ستمگران خواهید شد.
نکته‏ها:
در فرهنگ قرآن، «شجر» علاوه بر درخت، به «بوته» هم گفته می‏شود. مثلاً به بوته کدو می‏گوید: (شجرة من یقطین)**صافات، 146.***، بنابراین اگر در روایات و تفاسیر می‏خوانیم که مراد از شجر در این آیه گندم است، جای اشکال نیست.
(جنّت) به باغهای دنیا نیز گفته می‏شود، چنانکه در سوره‏ی قلم آیه 17 آمده است: (انّا بلوناهم کما بلونا أصحاب الجنّة) ما صاحبان باغ را آزمایش نمودیم. آنچه از آیات دیگر قرآن و روایات استفاده می‏شود، باغی که آدم در آن مسکن گزید، بهشت موعود نبوده است زیرا:
1- آن بهشت، برای پاداش است و آدم هنوز کاری نکرده بود که استحقاق پاداش داشته باشد. (ام حسبتم ان تدخلوا الجنّة و لمّا یعلم اللّه الّذین جاهدوا منکم)**آل‏عمران، 142.***
2- کسی که به بهشت وارد شود، دیگر خارج نمی‏شود. (و ما هم بمخرجین)**حجر، 48.***
3- در آن بهشت، امر و نهی و ممنوعیّت و تکلیف نیست، در حالی که آدم از خوردن درخت نهی شد. به علاوه در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز آمده است که بهشت آدم، بهشت موعود نبوده است.
این نهی که برای حضرت آدم شد، نهی تکلیفی نبود که انجامش حرام باشد، بلکه جنبه‏ی توصیه و راهنمایی داشت.
پیام‏ها:
1- در مسکن، زن تابع مرد است. (انت و زوجک)**در مسأله امر و نهی، وسوسه و اخراج از بهشت، آدم و همسرش یکسان مورد خطاب قرار گرفته‏اند؛ (کلا، شئتما، لاتقربا، تکونا، أزلّهما، اخرجهما) امّا در مسأله‏ی مسکن، بجای «اسکنا» فرموده است: (اُسکن انت و زوجک...)***
2- در شیوه‏ی تربیت، هرگاه خواستید کسی را از کار یا چیزی باز دارید، ابتدا راههای صحیح، باز گذاشته شود و سپس مورد نهی اعلام شود. ابتدا فرمود: (کُلا منها رغداً حیث شئتما) سپس فرمود: (لا تقربا)
3- نزدیک شدن به گناه همان، و افتادن در دامن گناه همان. (لا تقربا فتکونا)
4- تخلّف از راهنمایی‏های الهی، ظلم به خویشتن است. (فتکونا من الظّالمین) آدم و همسرش نیز برای توبه گفتند: (ظلمنا انفسنا) البتّه با توجّه به عصمت انبیا مراد از ظلم در این قبیل موارد، ترک اولی‏ است.