تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 153

(153) یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اسْتَعِینُوا بِالْصَّبْرِ والصَّلَو ةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الْصَّبِرِینَ‏
ای کسانی که ایمان آورده‏اید! (در برابر حوادث سخت زندگی،) از صبر و نماز کمک بگیرید، همانا خداوند با صابران است.
نکته‏ها:
مشابه این کلام الهی را در همین سوره**بقره، 45.*** خواندیم که خداوند به بنی‏اسرائیل می‏فرمود: در برابر ناملایمات و سختی‏ها، از صبر و نماز کمک بگیرید. در این آیه نیز به مسلمانان دستور داده می‏شود تا در برابر حوادث سخت زندگی، از صبر و نماز یاری بجویند. آری، دردهای یکسان، داروی یکسان لازم دارد.
اصولاً انسانِ محدود، در میان مشکلات متعدّد و حوادث ناگوار، اگر متصل به قدرت نامحدود الهی نباشد، متلاشی ومنکوب می‏شود. و انسانِ مرتبط با خداوند، در حوادث و سختی‏ها، خود را نمی‏بازد و برای او حوادث، بزرگ نمی‏نماید. کسی که نماز را با حضور قلب و با توجّه می‏خواند، به معراج می‏رود. هرچه پرواز معنوی او بیشتر باشد و بالاتر رود، دنیا و مشکلات آن و حتّی خوشی‏های آن کوچکتر می‏شود.
انسان، یا در نعمت بسر می‏برد که باید به آیه قبل عمل کند؛ (اذکرونی، اشکروا لی) و یا در سختی بسر می‏برد که باید به این آیه عمل کند؛ (استعینوا بالصبر)
خداوند می‏فرماید: خدا با صابران است و نمی‏فرماید: با نمازگزاران است. زیرا نماز نیز نیاز به صبر و پایداری دارد.**تفسیر روح‏المعانی.***
در روایات می‏خوانیم : هرگاه کار سختی برای حضرت علی علیه السلام پیش می‏آمد حضرت دو رکعت نماز می‏خواند.**تفسیر صافی، ج‏1، ص 111.*** این سیره را بوعلی سینا نیز عمل می‏کرد.
صبر، مادر همه کمالات است. صبر در جنگ، مایه شجاعت است. صبر در برابر گناه، وسیله تقواست. صبر از دنیا، نشانه زهد است. صبر در شهوت، سبب عفّت است. صبر در عبادت، موجب طاعت، و صبر در شبهات، مایه‏ی وَرع است.**تفسیر اطیب‏البیان، ج‏2، ص 258.***


پیام‏ها:
1- ایمان اگر همراه با عمل و توکّل وصبر و عبادت باشد، کاربرد بیشتری خواهد داشت.**تفسیر راهنما.*** (الّذین آمنوا استعینوا بالصبرو...)
2- نماز اهرم است، بار نیست. (استعینوا بالصبر والصلوة)
3- صبر ونماز، وسیله‏ی جلب حمایت‏های الهی هستند. (استعینوا بالصبر والصلوة انّ اللّه مع الصابرین)
4- اگرچه خداوند با هرکس ودر هر جایی حضور دارد؛ (هو معکم اینما کنتم)**حدید، 4.*** و لکن همراهی خدا با صابران، معنای خاصّی دارد و آن لطف، محبّت و یاری رسانی خداوند به صابران است. (انّ اللّه مع الصابرین)