تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 177

(177) لَیْسَ الْبِرُّ أَنْ تُوَّلُّواْ وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَکِنَّ الْبِرَّ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَالْمَلَئِکَةِ وَالْکِتَبِ وَالْنَّبِیِّینَ وَ ءَاتَی الْمَالَ عَلَی‏ حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَی‏ وَالْیَتَمی‏ وَالْمَسَکِینَ وَ ابْنَ الْسَّبِیلِ وَالْسَّآئِلِینَ وَفِی الْرِّقَابِ وَأَقَامَ الْصَّلَو ةَ وَ ءَاتَی الْزَّکَو ةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَهَدُواْ وَالْصَّبِرِینَ فِی الْبَأْسَآءِ وَالضَّرَّآءِ وَحِینَ الْبَأْسِ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ‏
نیکی (تنها) این نیست که (به هنگام نماز) روی خود را به سوی مشرق یا مغرب بگردانید، بلکه نیکوکار کسی است که به خدا و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورده و مال (خود) را با علاقه‏ای که به آن دارد به خویشاوندان و یتیمان و بیچارگان و در راه‏ماندگان و سائلان و در (راه آزادی) بردگان بدهد، و نماز را برپای دارد و زکات را بپردازد، و آنان که چون پیمان بندند، به عهد خود وفا کنند و آنان که در (برابر) سختی‏ها، محرومیّت‏ها، بیماری‏ها و در میدان جنگ، استقامت به خرج می‏دهند، اینها کسانی هستند که راست گفتند (و گفتار و رفتار و اعتقادشان هماهنگ است) و اینان همان پرهیزکارانند.
نکته‏ها:
کلمه «برّ» به معنای نیکی است، ولی به هرکس که خیلی نیکوکار باشد، می‏گویند او «برّ» است. یعنی وجودش یکپارچه نیکی است.
«بأساء» از «بؤس» به معنای فقر و سختی است که از خارج به انسان تحمیل می‏شود. «ضرّاء»، درد وبیماری است که از درون به انسان فشار می‏آورد.و «حین البأس» زمان جنگ و جهاد است.
بعد از ماجرای تغییر قبله که در آیه‏ی 144 خواندیم، سخنِ روز، پیرامون قبله و تغییر آن بود که این آیه می‏فرماید: چرا به جای محتوای دین که ایمان به خدا و قیامت وانجام کارهای نیک است، به سراغ بحث‏های جدلی رفته‏اید.
این آیه جامع‏ترین آیه قرآن است. زیرا اصول مهم اعتقادی، عملی و اخلاقی در آن مطرح گردیده است. در تفسیر المیزان از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرمودند: هر کس به این آیه عمل کند، ایمانش کامل است.
این آیه پانزده صفت نیک را در سه بخشِ ایمان، عمل و اخلاق بیان نموده است. در بخش ایمان، به مسئله ایمان به خدا، فرشتگان، انبیا، قیامت و کتب آسمانی اشاره شده و در بخش عمل، به مسائل عبادی مانند نماز و اقتصادی مانند زکات و اجتماعی مانند آزاد نمودن بردگان و نظامی مانند صبر در جبهه و جنگ، و روحی وروانی مثل صبر در برابر مشکلات، اشاره گردیده است. و در بخش اخلاقی به وفای به عهد و دل کندن از مادّیات و ترحّم به فقرا اشاره شده است.
ایمان به خدا، سبب خضوع در برابر حقّ و عدم تسلیم در برابر طاغوت‏هاست. ایمان به قیامت، موجب وسعت دید و بلندی همّت می‏گردد. ایمان به وجود ملائکه، نشانه‏ی ایمان به تشکیلات ماورای طبیعت است. ایمان به انبیا، ایمان به وحی و جریان هدایت در طول تاریخ است و دلیل بر اینکه انسان در این جهان رها و بی‏برنامه نبوده است. انفاق، بیانگر تعاون و نوع دوستی، و نماز، پیوند مستقیم با خدا، و زکات برنامه‏ریزی برای حل مشکل محرومان، و وفای به عهد موجب تحکیم ارتباطات، و صبر عامل آبدیده شدن انسان‏هاست.**تفسیر مراغی، ذیل آیه.***
جمله (آتی المال علی حبّه) را سه نوع معنا نموده‏اند:
الف: پرداخت مال به دیگران با وجود علاقه‏ای که به آن هست.
ب: پرداخت مال بر اساس حبّ خداوند.
ج: پرداخت مال بر اساس علاقه‏ای که به فقیر است.
صبر، مادر همه کمالات است وقرآن راه رسیدن به بهشت را صبر می‏داند؛(اولئک یجزون الغُرفة بما صبروا)**فرقان، 75.*** به آنان جایگاه بلند داده می‏شود، به پاس بردباری که کردند. چنانکه فرشتگان به بهشتیان می‏گویند: (سلامٌ علیکم بما صبرتم)**رعد، 24.*** درود بر شما که پایداری کردید. همچنین درباره رهبران الهی می‏فرماید: (جعلنامنهم‏ائمّةیهدون‏بامرنا لمّا صبروا)**سجده، 24.*** آنان را بخاطر صبرشان، پیشوایانی قرار دادیم که به امر ما هدایت می‏نمودند.
مشابه این آیه، در روایات نیز برای معرفی معارف دینی چنین آمده است:
* «لیس العاقل من یعرف الخیر من الشرّ و لکن العاقل من یعرف خیر الشّرین»**بحار، ج‏78، ص‏6.*** عاقل آن نیست که خیر را از شرّ بشناسد، عاقل آن است که میان دو شرّ، خیرش را برگزیند.
* «لیس العلم بکثرة التعلّم انّما هو نور یقذفه اللّه فی قلب من یرید»**بحار، ج‏1، ص‏225.*** دانش، به آموختن بسیار حاصل نمی‏شود. دانش واقعی، نوری الهی است که به دلها می‏تابد.
* «لیس البرّ فی حُسن الزّی و لکن فی السکینة و الوقار»**بحار، ج‏1، ص‏106.*** بزرگی، در ظاهرِ آراسته نیست، بلکه در آرامش و وقار است.
* «لیس السخی... الذی ینفق ماله فی غیر حقّه و لکنه الّذی یؤدّی الی اللّه ما فرض علیه»**بحار، ج‏71، ص‏352. ***سخاوتمند کسی نیست که در هرجا و لو بی‏جا انفاق کند، بلکه کسی است که در هرجا خشنودی خداست انفاق کند.
* «لیس العبادة کثرة الصیام و الصلاة و انّما العبادة کثرة التفکّر فی امر اللّه»**بحار، ج‏71، ص 325.*** عبادت به نماز و روزه بسیار نیست، به تفکّر درباره خدا و آثار اوست.
* «اشدّ من یَتم الیتیم یتیمٌ انقطع عن امامه»**بحار، ج 108، ص‏171.*** آنکه از سرپرستی پیشوای حقّ محروم گشته، یتیم‏تر از کسی است که پدر و مادرش را از دست داده است.
برای رسیدن به کمالِ تقوا، انفاقِ واجب و غیر واجب، هر دو لازم است. بعضی از مردم به مستمندان کمک می‏کنند، ولی حقوق واجب خود را نمی‏پردازند و برخی دیگر با پرداخت خمس و زکات، نسبت به فقرا و محرومان بی‏تفاوت می‏شوند. این آیه، مؤمن واقعی را کسی می‏داند که هم حقوق واجب را بپردازد و هم انفاق مستحبّ را انجام دهد.
به همین دلیل در روایات می‏خوانیم: در اموال ثروتمندان، غیر از زکات نیز حقّی برای محرومان است.**تفسیر قرطبی.*** و کسی که سیر بخوابد در حالی که همسایه او گرسنه باشد ایمان به خدا و قیامت ندارد.**کافی، ج‏2، ص 665.***
پیام‏ها:
1- به جای محتوای دین، به سراغ ظاهر نرویم و از اهداف اصلی باز نمانیم. (لیس البرّ... ولکن البرّ)
2- یکی از وظایف انبیا وکتب آسمانی، تغییر فرهنگ مردم است. (لیس البرّ... و لکن البر)
3- شناخت مفاهیم، مهم نیست عمل به آن مهم است. کلمه «برّ» به مفهوم نیکی است، ولی دانستن آن مهمّ نیست، کسی که این مفهوم را محقّق می‏سازد ارزش دارد. (لکن البرّ من آمن)
4- ایمان، مقدّم بر عمل است. (من آمن باللَّه... آتی المال)
5 - ایمان به همه انبیا و ملائکه لازم است. (آمن باللَّه... والملائکة والکتاب والنبیّین)
6- ارتباط با خدا در کنار ارتباط با مردم و تعاون اجتماعی در حوادث و گرفتاری‏ها مطرح است. (آمن باللَّه و الیوم الاخر... وآتی المال علی حبه)
7- تمام کارهای نیک در سایه ایمان به خدا شکل می‏گیرد. (آمن باللّه... آتی المال)
8 - هدف اسلام از انفاق، تنها سیر کردن گرسنگان نیست، بلکه دل کندن صاحب مال از مال نیز هست. (علی حبّه)
9- نیکوکاران، مال و دارایی خود را با رغبت و علاقه در راه خدا انفاق می‏کنند. (آتی المال علی حبّه)
10- با دست خود به فقرا و یتیمان و بستگان انفاق کنید. (آتی المال علی حبّه)
11- در انفاق، بستگان نیازمند بر سایر گروه‏های مستمند، اولویّت دارند. (ذوی القربی و الیتامی...)
12- سائل را ردّ نکنید، گرچه فقیر، مسکین، در راه مانده و فامیل نباشد. کلمه‏ی «السائلین» به صورت مستقل مطرح شده است. (والمساکین و... السائلین)
13- ایمان ونماز و زکات، بدون شرکت در جهاد کامل نمی‏شود. (وحین البأس... اولئک الّذین صدقوا)
14- مدّعیان ایمان بسیارند، ولی مؤمنان واقعی که به تمام محتوای دین عمل کنند، گروهی اندک هستند. (اولئک الّذین صدقوا)
15- نشانه‏ی صداقت، عمل به وظایف دینی وتعهّدات اجتماعی است. (اولئک الّذین صدقوا)
16- متّقی کسی است که عملش، عقایدش را تأیید کند. (آتی المال... اولئک الّذین صدقوا اولئک هم المتقون)