تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 164

(164) إِنَّ فِی خَلْقِ الْسَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَ الْفُلْکِ الّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنْفَعُ الْنَّاسَ وَمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْسَّمآءِ مِنْ مَّآءٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِنْ کُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِیفِ الْرِّیَحِ وَالْسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ الْسَّمَآءِ وَ الْأَرْضِ لَأَیَتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ‏
همانا در آفرینش آسمان‏ها و زمین و در پی یکدیگر آمدن شب و روز و کشتی‏هایی که برای سودرسانی به مردم در دریا در حرکتند و آبی که خداوند از آسمان نازل کرده و با آن زمین مرده را زنده نموده و انواع جنبندگان را در آن گسترده و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایی که میان آسمان و زمین معلّقند، برای مردمی که می‏اندیشند، نشانه‏هایی گویاست.
نکته‏ها:
هماهنگی میان عناصر طبیعت و اجزای هستی و قوانین حاکم بر آنها، همه نشان‏دهنده‏ی حاکمیّت وقدرت واراده‏ی خدای یگانه است. آفرینش آسمان‏ها و توسعه‏ی دائمی آنها**(و انّا لموسعون) ذاریات، 47.*** که دست انسان تاکنون فقط به قسمتی از اوّلین آسمان رسیده، و استحکام**(سبعاًشداداً) نبأ، 12.*** و طبقات هفتگانه**(سبع سموات طباقاً) ملک، 3.*** و نظام حاکم**(اوحی فی کلّ سماء امرها) فصّلت، 12.*** و تناسبات و ارتباطات میان هریک و بی‏ستون بودن**(بغیر عمد ترونها) رعد، 2.*** و حفاظت آنها**(سقفاً محفوظاً) انبیا، 32. ***و حرکات ستارگان در مدارهای خود و فاصله هریک از آنها، همه نشانه‏های قدرت خداوند یکتای حکیم است.
سعدی می‏گوید:
آفرینش، همه تدبیر خداوند دل است - دل ندارد، که ندارد به خداوند اقرار
کوه و دریا و درختان، همه در تسبیحند - نه همه مستمعی، فهم کند این اسرار
عقل، حیران شود از خوشه زرین عنب - فهم، عاجز شود از حبّه یاقوت انار
پاک وبی‏عیب، خدایی که به تقدیر عزیز - ماه وخورشید، مسخّر کند ولیل ونهار
کلمه «ریاح» جمع «ریح» به معنای باد است، ولی در قرآن هر جا کلمه «ریح» آمده همراه قهر و عذاب است، مانند: (ریح صرصر)**الحاقه، 6.*** ولی هرجا کلمه «ریاح» آمده است، همراه باران و لطف الهی است. در حدیث می‏خوانیم: هرگاه بادی می‏وزید پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‏فرمود: «الّلهم اجعلها ریاحاً و لا تجعلها ریحاً» خداوندا! این باد را ریاحِ رحمت قرار ده، نه ریحِ عذاب.**تفسیر صفوةالتفاسیر، ج‏1، ص‏113.***
پیام‏ها:
1- شناخت طبیعت، یکی از راههای خداشناسی است که شناخت او، قدرت، حکمت و یکتایی او را در بر دارد. (الهکم اله واحد... فی خلق السموات... لایات)
2- خداوند، نظیر و شبیه ندارد و مرکب از اجزا نیست. (اله واحد)
3- هم طبیعت و هم صنعتِ دست ساختِ انسان، از اوست. (خلق السموات و الارض... والفلک)
4- هر موجودی در جهان هستی، آیه‏ای از آیات کتاب خداوند در طبیعت است. (لایات)
برگ درختانِ سبز، در نظر هوشیار - هر ورقش دفتری است، معرفت کردگار
5 - تنها خردمندان از نگاه در هستی، درس خداشناسی می‏گیرند. (ان فی خلق السموات... لایات لقوم یعقلون)