تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 106

(106) مَا نَنْسَخْ مِنْ ءَایَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَآ أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَی‏ کُلِّ شَی‏ءٍ قَدِیْرٌ
هر (حکم و) آیه‏ای را نسخ کنیم ویا (نزول) آنرا به تأخیر اندازیم، بهتر از آن، یا همانند آنرا می‏آوریم، آیا نمی‏دانی که خدا بر هر چیزی قادر است؟
نکته‏ها:
کلمه «ننسها» از مصدر «انساء» به معنای تأخیر انداختن یا حذف کردن است. بدین معنا که نزول آیه به تأخیر افتد و پس از مدّتی نازل شود.
این آیه در مقام پاسخ به تبلیغات سوء یهود است. آنان سؤال می‏کردند چرا در اسلام برخی قوانین تغییر پیدا می‏کند؟ چرا قبله از بیت‏المقدّس به کعبه تغییر یافت؟ اگر اوّلی درست بود پس دستور دوّم چیست؟ و اگر دستور دوّم درست است پس اعمال قبلی شما باطل است.
قرآن به این ایرادها پاسخ می‏گوید: ما هیچ حکمی را نسخ نمی‏کنیم یا آنرا به تأخیر نمی‏اندازیم مگر بهتر از آن یا همانندش را جانشین آن می‏سازیم. آنان از اهداف و آثار تربیتی، اجتماعی و سیاسی احکام غافل هستند. همانگونه که پزشک برای بیمار در یک مرحله دارویی تجویز می‏کند، ولی وقتی حال مریض کمی بهبود یافت، برنامه دارویی و درمان او را تغییر می‏دهد. یا معلّم با پیشرفت درس دانش‏آموز، برنامه درسی او را تغییر می‏دهد، خداوند نیز در زمان‏ها و شرایط مختلف و متفاوت، برنامه‏های تکاملی بشر را تغییر می‏دهد.
یکی از مصادیق آیه، استمرار امامت در جامعه و جانشینی هر امام به جای امام قبلی است، چنانکه در حدیثی ذیل این آیه می‏خوانیم: هر امامی از دنیا می‏رود، امام دیگر جانشین او می‏شود.**نخبة التفاسیر.***

پیام‏ها:
1- انسان همراه با نیازهای فطری و ثابت خویش، گاهی در شرایط خاصّ اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی نیز قرار می‏گیرد. در این موارد در کنار قوانین و مقررات واحکام ثابت، باید دستورالعمل‏های متغیر داشته باشد که از طریق نسخ یا فرمان پیامبر وجانشینان او به مردم ابلاغ شود. (ماننسخ من آیة)
2- تغییر احکام، دلیل بر شکست طرح قبلی نیست، بلکه نشانه‏ی توجّه به مسائل جدید وتغییری حکیمانه است. همانند تغییر کتاب ومعلّم. (ماننسخ من آیة... نأت بخیر منها...)
3- در ظاهر دستورها متغیر وانبیا متعدّدند، ولی لطف خدا همواره یکسان است. (مثلها)
4- جعل احکام و همچنین تغییر و تأخیر آنها، بدست خداست. (ننسخ، ننسها)
5 - همواره باید بهتر جایگزین شود، نه پست‏تر. (نأت بخیر منها)
6- اسلام هرگز بن‏بست ندارد. بعضی از قوانین، قابل تغییر است. (ننسخ، ننسها)
7- تغییر قانون، علاوه بر زمینه‏های گوناگون وپیدا شدن مصالح جدید، نیاز به قدرت دارد. (ننسخ... ان اللَّه علی کل شی قدیر)