تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 159

(159) إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَآ أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَیِّنَتِ وَالْهُدَی‏ مِنْ بَعْدِ مَا بَیَّنَّهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتَبِ أُوْلَئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَیَلْعَنُهُمُ اللَّعِنُونَ‏
کسانی که آنچه را از دلائل روشن و اسباب هدایت را نازل کرده‏ایم، با آنکه برای مردم در کتاب بیان ساخته‏ایم، کتمان می‏کنند، خداوند آنها را لعنت می‏کند و همه لعنت کنندگان نیز آنان را لعن می‏نمایند.
نکته‏ها:
گرچه مورد آیه، دانشمندان یهود و نصاری هستند که حقایق تورات و انجیل را برای مردم بیان نمی‏کردند، ولی جمله‏ی (یکتمون) که دلالت بر استمرار دارد، شامل تمام کتمان کنندگان در طول تاریخ می‏شود. چنانکه لعنت پروردگار نیز تا ابد ادامه خواهد داشت.
کتمان حقّ می‏تواند صورت‏های مختلفی داشته باشد، گاهی با سکوت و عدم اظهار حقّ، گاهی با توجیه و گاهی با سرگرم کردن مردم به امور جزئی و غافل ساختن آنها از مسائل اصلی است. در مواردی همانند اسرار مؤمنان یا عیوب برادران دینی، کتمان واجب یا مستحبّ است.
گناه کتمان، بیشتر از جانب علما است. در آیه 187 سوره‏ی آل‏عمران نیز آمده است که خداوند از اهل کتاب پیمان گرفت تا حقایق را برای مردم بیان کرده و کتمان نکنند. (واذا اخذ اللّه میثاق الّذین اوتواالکتاب لتبیّننّه للنّاس ولاتکتمونه) در روایات آمده است: روز قیامت به دهان کتمان کنندگان حقّ، لجام زده می‏شود.
پیام‏ها:
1- ظلم فرهنگی، بدترین ظلم‏هاست که لعنت خالق و مخلوق را به دنبال دارد. (یکتمون... یلعنهم اللّه و یلعنهم اللاعنون)
2- کتمان، حقّ ممنوع است، چه کتمان معجزات و دلائل حقّانیّت باشد؛ (البیّنات) و چه کتمان رهنمودها و ارشادات. (الهُدی)**تفسیر المیزان.***
3- کتمان حقّ، بزرگترین گناهان است. چون مانع هدایت مردم و باقی ماندن نسل‏ها در گمراهی است. (یلعنهم اللَّه)
4- کتمان حقّ، ظلم به دین خدا و حقّ مردم نسبت به هدایت یافتن است. لذا کتمان کنندگان حقّ را، خدا و مردم لعنت می‏کنند. (یلعنهم اللَّه ویلعنهم اللاعنون)
5 - نفرین و لعنت مردم، مؤثر است و باید از اهرم نفرت مردم برای نهی از منکر استفاده نمود. (یلعنهم اللاعنون)