تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 101

(101) وَ لَمَّا جَآءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِیقٌ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَبَ کِتَبَ اللَّهِ وَرَآءَ ظُهُورِهِمْ کَأَنَّهُمْ لاَ یَعْلَمُونَ‏
و هنگامی که فرستاده‏ای (چون پیامبر اسلام) از سوی خدا به سراغشان آمد، که آنچه را با ایشان است (یعنی تورات) تصدیق می‏کند، گروهی از اهل‏کتاب، کتاب خدا را پشت سر افکندند، گویی اصلاً از آن خبر ندارند.
نکته‏ها:
علمای یهود، پیش از بعثت پیامبر، مردم را به ظهور و دعوت آن حضرت بشارت می‏دادند ونشانه‏ها ومشخّصات او را بازگو می‏کردند. با نشانه‏هایی که در نزد دانشمندان یهود بود، آنان محمّد صلی الله علیه و آله و سلم را همچون فرزندان خویش می‏شناختند، ولی بعد از بعثت آن حضرت، در صدد انکار و کتمان آن نشانه‏ها برآمدند.
پیام‏ها:
1- در برخورد با مخالفان، باید انصاف مراعات شود. در آیه پیشین فرمود: اکثر آنان ایمان نمی‏آورند، تا حقّ اقلّیّت محفوظ بماند. در این آیه نیز می‏فرماید: گروهی از آنان چنین‏اند، تا همه به یک چشم دیده نشوند. (نبذ فریق منهم)
2- علمی که بدان عمل نشود همانند جهل است. به علمایی که علم خود را نادیده گرفته و حقایق را کتمان کردند می‏فرماید: (کانّهم لایعلمون)