تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 214

(214) أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَآءُ وَالْضَّرَّآءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّی‏ یَقُولَ الْرَّسُولُ وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ مَعَهُ مَتَی‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلَآ إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ
آیا گمان کردید داخل بهشت می‏شوید وحال آنکه هنوز مانند آنچه بر پپشینیان شما گذشت به شما نرسیده است؟! آنان گرفتار تنگدستی و ناخوشی شده و چنان زیر و زبر شدند که پیامبر و افرادی که ایمان آورده و همراه او بودند، گفتند: یاری خدا چه وقت خواهد بود؟ آگاه باشید که یاری خداوند نزدیک است.
نکته‏ها:
«بأساء» سختی‏هایی است که از خارج به انسان تحمیل می‏شود، مثل جنگ و سرقت. و«ضرّاء» سختی‏های درونی است، مانند بیماری، زخم وجراحت.
این آیه یادآور تحمل سختی از سوی مؤمنان گذشته و هشدار و تسلاّیی برای مسلمانان است. حوادث سخت، آزمایش الهی است و مشکلاتی همچون حوادث تلخِ مالی و جانی همه برای ساخته شدن انسان‏هاست.
هر بلایی را عطایی با وی است - هر کدورت را صفایی در پی است‏
زیر هر رنجی، گنجی معتبر - خار دیدی، چشم بگشا گل نگر
در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‏خوانیم: بهشت با سختی‏ها پیچیده شده است.**«انّ الجنّة حفّت بالمکاره و انّ النّار حفّت بالشهوات». تفسیر کاشف، ج‏1، ص‏9.31*** و در روایت دیگری آمده: برای مؤمنان گرفتار در دنیا، چنان پاداشی است که دیگران می‏گویند: ای کاش این سختی‏ها با سختی بیشتری برای ما بود.**تفسیر منهج‏الصادقین، ج‏1، ص‏552. ***آری، مشکلات، عامل رشد و قرب و راه ورود به بهشت است.
نابرده رنج، گنج میسّر نمی‏شود - مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
تأخیر استجابت دعا، مایه‏ی تردید نشود. خداوند بارها وعده داده است که (انّهم لهم المنصورون)**صافات، 172.*** انبیا و بندگان ما حتماً یاری می‏شوند. و (کتب‏اللّه لاغلبنّ انا ورسلی)**مجادله، 21.*** خداوند نوشته است که من و فرستادگانم پیروز هستیم. به هر حال خداوند وعده‏ی پیروزی داده و ممکن است به دلائلی این وعده‏ها به تأخیر بیافتد، لکن این تأخیر نباید سبب تردید شود.
پیام‏ها:
1- انتظار بهشت رفتن، تنها بخاطر ایمان داشتن و بدون سختی کشیدن، انتظار نادرستی است. (ام حسبتم ان تدخلوا الجنّة...)
2- در سنّت‏های الهی، هیچ تغییری نیست. همه ملّت‏ها و امتّ‏ها و افراد باید از کوران آزمایش بگذرند. (ولمّا یأتکم مثل الّذین خلَوا)
3- توجّه به مشکلات دیگران، عامل تسکین است. از تاریخ، عبرت و الگو بگیریم. (مستهم البأساء والضرّاء)
4- آماده باشیم، آزمایشات الهی به قدری سخت است که بعضی مواقع انبیا را نیز مضطرب می‏کند. (یقول الرسول والذین آمنوا معه متی نصر اللَّه)
5 - در سختی‏ها، انبیا از مردم جدا نبودند. (یقول الرسول و الذین آمنوا معه)
6- یکی از شروط استجابتِ دعا، اضطرار و قطع امید از غیر خداست. (متی نصراللَّه... انّ نصر اللّه قریب)
7- آرام‏بخشِ همه‏ی مشکلات، یاد نصرت خداوند است. (الا انّ نصر اللّه قریب)
8 - مقاومت، زمینه‏ی دریافت نصرت الهی است. (مسّتهم... انّ نصر اللّه قریب)