تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 117

(117) بَدِیعُ السَّمَواتِ وَالأَرْضِ وَإِذَا قَضی‏ أَمْراً فإِنّمَا یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ‏
پدید آورنده آسمان‏ها وزمین اوست وهنگامی که فرمان (وجود) چیزی را صادر کند، فقط می‏گوید: باش! پس (فوراً) موجود می‏شود.
نکته‏ها:
او نه تنها مالک همه‏ی موجودات است، بلکه خالق آنهاست، آن هم بطور بدیع و بدون نقشه قبلی. پس او چه نیازی به فرزند دارد؟! هرگاه وجود چیزی را اراده کند، به او می‏گوید: باش! وفوراً خلق می‏شود. به تعبیر حضرت رضا علیه السلام : خداوند در کار خویش حتّی نیازمند گفتن کلمه «کُن» نیست، اراده‏ی او همان وآفریدن همان.**«فارادةاللَّه الفعل لاغیرذلک یقول‏له کن فیکون بلالفظ ولانطق ولاهمّة ولاتفکّر» کافی، ج‏1 ص‏109.***
در این چند آیه، با قدرت الهی آشنا شدیم: (للّه‏المشرق والمغرب) مشرق و مغرب برای اوست. (له مافی‏السّموات والارض) آسمان‏ها وزمین برای اوست. (کلٌ له قانتون) همه برای او متواضع وفرمان بردار هستند. (بدیع‏السموات والارض) پدید آورنده آسمان‏ها وزمین اوست. (کن فیکون) به فرمان او هر چیز موجود می‏شود.
همچنان که خداوند در یک آن می‏آفریند، در مقام قهّاریّت نیز می‏تواند در یک آن همه چیز را از بین ببرد. چنانکه در آیه 19 سوره ابراهیم فرموده: (ان یشأ یذهبکم و یأت بخلق جدید) ایمان به چنین قدرتی، که وجود و عدم همه چیز بدست اوست، به انسان توانایی فوق‏العاده می‏دهد و او را از یأس و ناامیدی باز می‏دارد.
پیام‏ها:
1- آفرینش خداوند، همواره بدیع وابتکاری است. (بدیع)
2- خداوند می‏تواند در یک لحظه همه هستی را بیافریند؛ (کن فیکون) هرچند حکمتش اقتضا می‏کند که سلسله علل در کار باشد وبه تدریج خلق شوند.