تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 201

(201) وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فِی الْدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْأَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ الْنَّارِ
(اما) بعضی از مردم می‏گویند: پروردگارا! در دنیا به ما نیکی عطا کن و در آخرت نیز نیکی مرحمت فرما و مارا از عذاب آتش نگهدار.
نکته‏ها:
یکی از راههای شناخت مردم، آشنایی با آرزوها و دعاهای آنان است. در آیه قبل، درخواست گروه اوّل از خداوند مربوط به دنیا بود و کاری به خیر و شرّ آن نداشتند، ولی در این آیه درخواست گروه دوّم از خداوند، (حسنة) است در دنیا و آخرت. در دیدگاه گروه اوّل؛ دنیا به خودی خود مطلوب است، ولی در دید گروه دوّم؛ دنیایی ارزشمند است که حسنه باشد و به آخرت منتهی گردد.
در روایات نمونه‏ها و مصادیقی برای نیکی‏های دنیا و آخرت نقل شده است**تفسیر نورالثقلین، ج‏1، ص‏199.***، ولی حسنه در انحصار چند نمونه نیست.
در قرآن مجید 115 مرتبه کلمه‏ی «دنیا» بکار رفته و 115 مرتبه کلمه «آخرت» استعمال شده است و این یک تصادف نیست. البتّه این به معنای آن نیست که اهمیّت دنیا و آخرت هر دو یکسان است.
در دعاها، هدف‏های کلّی مطرح شود و تعیین مصداق به عهده خداوند گذاشته شود. ما از خداوند حسنه و سعادت می‏خواهیم، ولی در اینکه رشد و صلاح ما در چیست؟ آنرا به عهده‏ی خداوند می‏گذاریم. چون ما به خاطر محدودیّت‏های علمی و عدم آگاهی از آینده و ابعاد روحی خودمان، نمی‏توانیم مصادیق جزئی را تعیین بنمائیم. به همین جهت توصیه شده است از خداوند وسیله کار را نخواهید، خودِ کار را بخواهید. زیرا ممکن است خداوند از وسیله‏ی دیگری که به فکر و ذهن ما نمی‏آید، کاری را برای ما محقّق سازد. مثلاً از خداوند توفیق زیارت حج را بخواهید، امّا نگویید: خدایا مالی به من بده تا به مکّه بروم. چون خداوند گاهی سبب را به گونه‏ای قرار می‏دهد که ما فکر آن را نمی‏کردیم.
پیام‏ها:
1- دنیا و آخرت با هم منافاتی ندارند، به شرط آنکه انسان به دنبال حسنه و نیکی باشد. (فی الدنیا حسنة و فی الاخرة حسنة)
2- هر رفاهی مذموم نیست، بلکه زندگانی نیکو، مطلوب نیز هست. (ربّنا اتنا فی الدنیا حسنة)
3- دوزخ، حساب جدایی دارد. با اینکه از خداوند نیکی آخرت را می‏خواهند، ولی برای نجات از آتش، جداگانه دعا می‏کنند.**در دعاها برای نجات از آتش، اصرار و تکرار عجیبی است. مثلا در دعای مجیر حدود هفتاد بار می‏خوانیم: «اجِرنا مِن النار یا ربّ» پروردگارا! ما را از آتش جهنّم نجات بده. ویا در دعای جوشن کبیر که صد بند دارد در پایان هر بند آن می‏گوییم: «خَلّصنا من النّار یا ربّ»*** (قِنا عذاب النار)