تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 9

(9) یُخَدِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ وَمَا یَخْدَعُونَ إِلّا أَنْفُسَهُمْ وَ مَا یَشْعُرُونَ‏
(منافقان به پندار خود) با خداوند و مؤمنان نیرنگ می‏کنند در حالی که جز خودشان را فریب نمی‏دهند، امّا نمی‏فهمند!
نکته‏ها:
«شعور» از ریشه‏ی «شَعر» به معنای مو می‏باشد. کسی که دارای فهم دقیق و موشکافانه باشد، اهل درک و شعور است. بنابراین منافق گمان می‏کند که دیگران را فریب می‏دهد، زیرا درک درست ندارد. (لایشعرون)
مراد از حیله ومکر منافقان با خدا، یا خدعه ونیرنگ آنان با احکام خدا و دین الهی است که آنرا مورد تمسخر و بازیچه قرار می‏دهند و یا به معنای فریبکاری نسبت به پیامبر خداست. یعنی همانگونه که اطاعت و بیعت با رسول‏خدا، اطاعت و بیعت با خداست**(من یطع الرّسول فقد اطاع اللّه) هرکس از رسول پیروی کند، قطعاً از خدا پیروی کرده است. نساء، 80. (انّ الّذین یُبایعونک انّما یبایعون اللّه) کسانی که با تو بیعت کنند، همانا با خدا بیعت نموده‏اند. فتح، 1.***، خدعه با رسول‏خدا به منزله خدعه با خدا می‏باشد که روشن است اینگونه فریبکاری و نیرنگ بازی با دین، خدعه و نیرنگ نسبت به خود است. چنانکه اگر پزشک، دستور مصرفِ دارویی را بدهد و بیمار به دروغ بگوید که آنها را مصرف کرده‏ام، به گمان خودش پزشک را فریب داده و در حقیقت خود را فریب داده است و فریب پزشک، فریب خود اوست.
برخورد اسلام با منافق، همانند برخورد منافق با اسلام است. او در ظاهر اسلام می‏آورد، اسلام نیز او را در ظاهر مسلمان می‏شناسد. او در دل ایمان ندارد و کافر است، خداوند نیز در قیامت او را با کافران محشور می‏کند.
در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‏خوانیم: ریاکاری، خدعه با خداوند است.**تفسیر نورالثقلین.***
قرآن، بازتاب کار نیک و بد انسان را برای خود او می‏داند. چنانکه در این آیه می‏فرماید: خدعه با دین، خدعه با خود است نه خدا. و در جای دیگر می‏فرماید: (اِن أحسنتم أحسنتم لانفسکم و اِن أسأتم فلها)**اسراء، 7.*** اگر نیکی کنید، به خود نیکی کرده‏اید و اگر بدی کنید، باز هم به خود. و یا در جای دیگر می‏فرماید: (ولا یَحیق المَکر السیّی‏ء الاّ بَاهلِه)**فاطر، 43.*** نیرنگ بد، جز سازنده‏اش را فرا نگیرد.
پیام‏ها:
1- حیله‏گری، نشانه‏ی نفاق است. (یخادعون اللّه)
2- منافق، همواره در فکر ضربه زدن است. (یخادعون) (کلمه «خدعه» به معنای پنهان کردن امری و اظهار نمودن امر دیگر، به منظور ضربه زدن است.)**تفسیر راهنما.***
3- آثار نیرنگ، به صاحب نیرنگ بر می‏گردد. (وما یَخدعون الاّ انفسهم)
4- منافق، بی‏شعور است ونمی‏فهمد که طرف حساب او خداوندی است که همه‏ی اسرار درون او را می‏داند**(یعلم خائنة الاعین و ماتخفی الصدور) غافر، 19.*** ودر قیامت نیز از کار او پرده برمی‏دارد.**(یوم تبلی السرائر) طارق، 9. ***(وما یشعرون)**جمله (و ما یشعرون) را دوگونه می‏توان معنا نمود: یکی آنکه شعور ندارند که خدا اسرارشان را می‏داند و دیگری اینکه شعور ندارند که در حقیقت به خود ضربه می‏زنند.***
5 - خدعه و حیله، نشانه‏ی عقل و شعور نیست.**در روایات می‏خوانیم: عقل واقعی آن است که توسط آن، انسان خداوند را بندگی نماید.*** (یخادعون... لایشعرون)