تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 118

(118) وَقَالَ الَّذِینَ لاَ یَعْلَمُونَ لَوْلاَ یُکَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأتِینَا آیَةٌ کَذَ لِکَ قَالَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِّثْلَ قَوْلِهِمْ تَشَبَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَیَّنَّا الأَیَتِ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ‏
کسانی که نمی‏دانند، گفتند: چرا خدا با خود ما سخن نمی‏گوید؟ یا آیه و نشانه‏ای بر خود ما نمی‏آید؟ همچنین گروهی که قبل از آنان بودند مثل گفته آنان را گفتند، دلها (وافکار)شان مشابه است، ولی ما (به اندازه‏ی کافی) آیات ونشانه‏ها را برای اهل یقین (وحقیقت‏جویان) روشن ساخته‏ایم.
نکته‏ها:
باز هم تقاضای نابجا از سوی گروه دیگری از کفّار! افراد ناآگاه، در برابر دعوت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم چنین می‏گویند: چرا خداوند مستقیماً با خود ما سخن نمی‏گوید؟ چرا بر خود ما آیه نازل نمی‏شود؟!
قرآن برای جلوگیری از اثرات سوء احتمالی اینگونه سخن‏های یاوه وبی‏جا بر سایر مسلمانان و دلداری به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ، سؤال و خواست آنها را خیلی عادّی تلقّی می‏کند که این سؤالات حرف تازه‏ای نیست و کفارِ قبل از اینها نیز از انبیای پیشین چنین توقّعات نابجا را داشته‏اند. سپس می‏فرماید: طرز تفکّر هر دو گروه به یکدیگر شباهت دارد، ولی ما برای اینگونه درخواست‏ها اعتبار و ارزشی قائل نیستیم. چرا که آیات خودمان را به قدر کفایت برای طالبان حقیقت بیان کرده‏ایم.
توقّعات نابجا، یا به خاطر روحیّه استکبار و خودبرتربینی است و یا به خاطر جهل و نادانی. آنکه جاهل است، نمی‏داند نزول فرشته وحی بر هر دلی ممکن نیست و حکیم، شربت زلال و گوارا را در هر ظرفی نمی‏ریزد. در قرآن می‏خوانیم: اگر پاکدل و درست کردار بودید، فرقان و قوه تمیز به شما می‏دادیم.**(ان تتّقوا اللّه یجعل لکم فرقاناً) انفال، 29.***
پیام‏ها:
1- اصالت به تلاش و لیاقت است، نه تقاضا و توقّع. گروهی هستند که به جای تلاش و بروز لیاقت، همیشه توقّعات نابجای خود را مطرح می‏کنند. (لولا یکلّمنا اللّه)
2- سنّت خداوند اتمام حجّت و بیان دلیل است، نه پاسخگویی به خواسته‏ها وتمایلات نفسانی هر کس. (قد بیّنا الایات)