تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 167

(167) وَقَالَ الَّذِینَ اتَّبَعُواْ لَوْ أَنَّ لَنَا کَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ کَمَا تَبَرَّءُوُاْ مِنَّا کَذَ لِکَ یُرِیهِمُ اللَّهُ أَعْمَلَهُمْ حَسَرَ تٍ عَلَیْهِمْ وَمَا هُمْ بِخَرِجِینَ مِنَ‏النَّارِ و (در آن موقع) پیروان گویند: ای کاش بار دیگری برای ما بود (که به دنیا برمی‏گشتیم) تا از این پیشوایان بیزاری جوئیم، همانگونه که آنها (امروز) از ما بیزاری جستند. بدینسان خداوند اعمال آنها را که مایه حسرت آنهاست، به آنها نشان می‏دهد و هرگز از آتش دوزخ، بیرون آمدنی نیستند.
نکته‏ها:
به فرموده روایات، در قیامت صحنه‏ها و مواقف متعدّدی است. در برخی از آنها مُهر سکوت بر لب‏ها زده می‏شود وتنها با نگاه‏های پرحسرت به یکدیگر نگریسته و گریه می‏کنند. در بعضی موارد، از همدیگر استمداد کرده و در صحنه‏ای نسبت به هم ناله و نفرین می‏کنند. در این آیه می‏خوانیم که پیروان کفر نیز از حمایت‏ها و عشق ورزی‏های خود نسبت به رهبرانشان به شدّت پشیمان می‏شوند، ولی دیگر کار از کار گذشته و تنها حسرتی است که در دل دارند و با زبان می‏گویند: اگر ما باردیگر برگردیم، هرگز دنباله‏رو آنها نخواهیم بود. کسانی که اینقدر بی‏وفا هستند که از ما در این روز تبرّی می‏جویند، ما هم اگر به دنیا برگردیم، از آنان تبرّی خواهیم جست. آنها حسرت می‏خورند، ولی مگر از حسرت، کاری ساخته است.
در آیات متعدّد، کلمه «خلود» در مورد عذاب بکار رفته است. بعضی «خلود» را مدّت طولانی معنا می‏کنند، ولی از جمله‏ی (و ماهم بخارجین من النّار) در این آیه استفاده می‏شود که «خلود» به معنای ابدیّت است، نه مدّت طولانی.
در روایات، نمونه‏هایی از حسرت گنهکاران در قیامت به چشم می‏خورد که از جمله: کسانی هستند که اموال زیادی را برای وارثان خود می‏گذارند و خود در زمان حیات، کار خیری نمی‏کنند. آنان در آن روز مشاهده می‏کنند که اگر وارث از ارث او کار خوبی انجام داده، در نامه وارث ثبت شده و اگر کار بدی کرده، شریکِ جرم وارث قرار گرفته است.**تفسیر نورالثقلین، ج‏1، ص‏151.*** نمونه دیگر اهل حسرت، آنانکه عبادات بسیار دارند، ولی رهبری و ولایت علیّ‏بن‏ابی‏طالب علیهما السلام را نپذیرفته‏اند.**بحار، ج‏27، ص 184.***
انسان، دارای اختیار است. اگر چنین نبود، پشیمانی و حسرت و تصمیم مجدّد در او راه نداشت. پشیمانی و حسرت، نشانه‏ی آن است که می‏توانستیم کار دیگری انجام دهیم. و تصمیم مجدّد، رمز آن است که انسان می‏تواند با اراده و اختیار، هر راهی را که صلاح بداند، انتخاب کند.
پیام‏ها:
1- طاغوت‏ها را رها کنیم. تا آنان ما را در قیامت رها نکرده‏اند، آنها را در دنیا رها کنیم. (فنتبرّأ منهم)
2- در قیامت، چشم انسان حقیقت بین شده و بر کارهای خود، حسرت می‏خورد. (یریهم اللّه اعمالهم حسرات)
3- آرزوی برگشت هست، ولی برگشتی نیست. (لو أنّ لنا کرّة... وماهم بخارجین)