تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره حمد آیه 6

(6) اهْدِنَا الصِّرَ طَ الْمُستَقِیمَ‏
(خداوندا!) ما را به راه راست هدایت فرما.
نکته‏ها:
در قرآن مجید دو نوع هدایت مطرح شده است:
الف: هدایت تکوینی، نظیر هدایت زنبور عسل که چگونه از شهد گلها بمکد و چگونه کندو بسازد. و یا هدایت و راهنمایی پرندگان در مهاجرت‏های زمستانی و تابستانی. آنجا که قرآن می‏فرماید: (ربّنا الّذی اعطی کلّ شی‏ء خلقه ثم هدی)**طه، 50.*** بیانگر این نوع از هدایت است.
ب: هدایت تشریعی که همان فرستادن انبیای الهی و کتب آسمانی برای هدایت بشر است.
کلمه‏ی «صراط»**«صراط» در قیامت نام پلی است بر روی دوزخ که همه‏ی مردم باید از روی آن عبور کنند.*** بیش از چهل مرتبه در قرآن آمده است. انتخاب راه و خط فکری صحیح، نشانه‏ی شخصیت انسان است.
راههای متعدّدی در برابر انسان قرار دارد که او باید یکی را انتخاب کند:
* راه خواسته‏ها وهوس‏های خود.
* راه انتظارات وهوس‏های مردم.
* راه وسوسه‏های شیطان.
* راه طاغوت‏ها.
* راه نیاکان و پیشینیان.
* راه خدا و اولیای خدا.
انسان مؤمن، راه خداوند واولیای او را انتخاب می‏کند که بر دیگر راهها امتیازاتی دارد:
الف: راه الهی ثابت است، بر خلاف راه‏های طاغوت‏ها و هوس‏های مردم و هوس‏های شخصی که هر روز تغییر می‏کنند.
ب: یک راه بیشتر نیست، در حالی که راه‏های دیگر متعدّد و پراکنده‏اند.
ج: در پیمودن آن، انسان به مسیر و مقصد مطمئن است.
د: در پیمودن آن، شکست و باخت وجود ندارد.
راه مستقیم، راه خداست. (انّ ربّی علی صراطٍ مستقیم)**هود، 56.***
* راه مستقیم، راه انبیاست. (انّک لَمِن المرسلین علی صراطٍ مستقیم)**یس، 3 - 4.***
* راه مستقیم، راه بندگی خداست. (و أنِ اعبدونی هذا صراط مستقیم)**یس، 61.***
* راه مستقیم، توکّل وتکیه بر خداست. (مَن‏یعتصم‏باللّه‏فقدهُدیَ‏الی‏صراطمستقیم)**آل‏عمران، 101.***
* راه مستقیم، یکتاپرستی و تنها یاری خواستن از اوست.**بنا بر اینکه الف و لام در «الصراط» اشاره به همان راه یکتاپرستی در آیه قبل باشد.***
* راه مستقیم، کتاب خداوند است.**بنابر روایتی در تفسیر مجمع‏البیان، ج‏1، ص 58.***
* راه مستقیم، راه فطرت سالم است.**بنابر روایتی از امام صادق علیه السلام در تفسیر صافی، ج‏1، ص 86.***
انسان، هم در انتخاب راه مستقیم و هم در تداوم آن باید از خدا کمک بگیرد. مانند لامپی که روشنی خود را هر لحظه از نیروگاه می‏گیرد.
در راه مستقیم بودن، تنها خواسته‏ای است که هر مسلمان، در هر نماز از خداوند طلب می‏کند، حتّی رسول‏اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم و ائمّه اطهار علیهم السلام از خداوند ثابت ماندن در راه مستقیم را می‏خواهند.
انسان باید همواره، در هر نوع از کارهای خویش، اعم از انتخاب شغل، دوست، رشته‏ی تحصیلی وهمسر، راه مستقیم را از خداوند بخواهد. زیرا چه بسا در عقاید، صحیح فکر کند، ولی در عمل دچار لغزش شود و یا بالعکس. پس هر لحظه، خواستن راه مستقیم از خدا، ضروری است.
راه مستقیم مراتب و مراحلی دارد. حتّی کسانی که در راه حقّ هستند، مانند اولیای خداوند، لازم است برای ماندن در راه و زیادشدن نورِ هدایت، دعا کنند. (والّذین اهتدوا زادَهم هُدی)**کسی که می‏گوید «الحمدللَّه ربّ العالمین الرّحمن الرّحیم...» مراحلی از هدایت را پشت سر گذارده است، بنابراین درخواست او، هدایت به مرحله بالاتری است.***
راه مستقیم، همان راه میانه و وسط است که حضرت علی علیه السلام می‏فرماید: «الیمین و الشمال مضلّة و الطریق الوسطی‏ هی‏الجادّة»**بحار، ج 87، ص‏3.*** انحراف به چپ و راست گمراهی و راه وسط، جاده‏ی هدایت است.
راه مستقیم یعنی میانه‏روی واعتدال واحتراز از هر نوع افراط وتفریط، چه در عقیده و چه در عمل. یکی در عقاید از راه خارج می‏شود ودیگری در عمل و اخلاق. یکی همه کارها را به خدا نسبت می‏دهد، گویا انسان هیچ نقشی در سرنوشت خویش ندارد. و دیگری خود را همه کاره و فعّال‏مایشاء دانسته و دست خدا را بسته می‏داند. یکی رهبران آسمانی را همچون مردمان عادی و گاهی ساحر و مجنون معرّفی می‏کند و دیگری آن بزرگواران را در حدّ خدا می‏پندارد. یکی زیارت امامان معصوم و شهدا را بدعت می‏داند و دیگری حتّی به درخت و دیوار، متوسل شده و ریسمان می‏بندد. یکی اقتصاد را زیر بنا می‏داند و دیگری، دنیا و امورات آن را نادیده می‏انگارد.
در عمل نیز یکی غیرت نابجا دارد و دیگری همسرش را بی حجاب به کوچه و بازار می‏فرستد. یکی بخل می‏ورزد و دیگری بی‏حساب سخاوت به خرج می‏دهد. یکی از خلق جدا می‏شود و دیگری حقّ را فدای خلق می‏کند.
اینگونه رفتار وکردارها، انحراف از مسیر مستقیم هدایت است. خداوند دین پا برجا واستوار خود را، راه مستقیم معرّفی می‏کند.**(قل انّنی هَدانی ربّی الی صراط مستقیم) انعام، 161.*** در روایات آمده است که امامان معصوم علیهم السلام می‏فرمودند: راه مستقیم، ما هستیم.**تفسیر نورالثقلین، ج‏1 ص‏20.*** یعنی نمونه‏ی عینی و عملی راه مستقیم و اسوه و الگو برای قدم برداشتن در راه، رهبران آسمانی هستند. آنها در دستورات خود درباره‏ی تمام مسائل زندگی از قبیل کار، تفریح، تحصیل، تغذیه، انفاق، انتقاد، قهر، صلح و علاقه به فرزند و ... ، نظر داده و ما را به اعتدال و میانه‏روی سفارش کرده‏اند.**در این باره می‏توان به کتاب اصول کافی، باب الاقتصاد فی العبادات مراجعه نمود. ***جالب آنکه ابلیس در همین صراطِ مستقیم به کمین می‏نشیند.**شیطان به خدا گفت: (لاقعدنّ لهم صراطک المستقیم) اعراف، 16.***
در قرآن و روایات، نمونه‏های زیادی آمده که در آنها به جنبه‏ی اعتدال، تأکید و از افراط و تفریط نهی شده است. به موارد ذیل توجّه کنید:
* (کلوا و اشربوا و لاتسرفوا)**اعراف، 31.
*** بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید.
* (لا تَجعل یدک مَغلولةً الی عُنقک و لاتبسُطها کلّ البَسط)**اسراء، 29.*** در انفاق، نه دست بر گردن قفل کن - دست‏بسته باش - و نه چنان گشاده دستی کن که خود محتاج شوی.
* (الّذین اذا أنفقوا لم‏یسرفوا و لم‏یقتروا و کان بین ذلک قواماً)**فرقان، 67.*** مومنان، به هنگام انفاق نه اهل اسرافند و نه اهل بخل، بلکه میانه‏رو هستند.
* (لا تجهر بصلوتک و لاتخافت بها وابتغ بین ذلک سبیلاً)**اسراء، 110.*** نماز را نه بلند بخوان ونه آهسته، بلکه با صدای معتدل نماز بخوان.
* نسبت به والدین احسان کن؛ (و بالوالدین احساناً)**بقره، 83.*** امّا اگر تو را از راه خدا بازداشتند، اطاعت از آنها لازم نیست. (ان جاهداک علی ان‏تشرک بی... فلاتطعهما)**لقمان، 15.***
* پیامبر هم رسالت عمومی دارد؛ (و کان رسولاً نبیّاً)**مریم، 51.*** و هم خانواده خویش را دعوت می‏کند. (و کان یأمر اهله بالصلوة)**مریم، 15.***
* اسلام هم نماز را سفارش می‏کند که ارتباط با خالق است؛ (اقیموا الصلوة) و هم زکات را توصیه می‏کند که ارتباط با مردم است. (اتوا الزکوة)**بقره، 43.***
* نه محبت‏ها شما را از گواهی حقّ منحرف سازد؛ (شهداء لِلّه و لو علی انفسکم)**نساء، 135. ***و نه دشمنی‏ها شما را از عدالت دور کند. (و لا یَجرِمنّکم شَنئان)**مائده، 8.***
* مؤمنین هم دافعه دارند؛ (أشداء علی الکفار) و هم جاذبه دارند. (رحماء بینهم)**فتح، 9.***
* هم ایمان و باور قلبی لازم است؛ (امنوا) و هم عمل صالح. (عملوا الصالحات)**بقره، 25.***
* هم اشک و دعا و درخواست پیروزی از خدا لازم است؛ (ربّنا افرغ علینا صبراً)**بقره، 250.*** و هم صبوری وپایداری در سختی‏ها. (عشرون صابرون یغلبوا مأتین)**انفال، 65.*** شب عاشورا امام حسین علیه السلام هم مناجات می‏کرد و هم شمشیر تیز می‏کرد.
* روز عرفه و شب عید قربان، زائر خانه‏ی خدا دعا می‏خواند و روز عید باید در قربانگاه با خون آشنا شود.
* اسلام مالکیّت را می‏پذیرد، «الناس مسلّطون علی اموالهم»**بحار، ج‏2، ص 272.*** ولی اجازه ضرر زدن به دیگری را نمی‏دهد و آن را محدود می‏سازد. «لا ضَرر و لا ضِرار»**کافی، ج‏5، ص 28.***
آری، اسلام دین یک بعدی نیست که تنها به جنبه‏ای توجّه کند و جوانب دیگر را فراموش کند، بلکه در هر کاری اعتدال ومیانه‏روی وراه مستقیم را سفارش می‏کند.
پیام‏ها:
1- همه‏ی هستی، در مسیری که خداوند اراده کرده در حرکتند. خدایا! ما را نیز در راهی که خود دوست داری قرار بده. (اهدنا الصراط المستقیم)
2- درخواست هدایت به راه مستقیم، مهم‏ترین خواسته‏ی یکتاپرستان است. (ایّاک نعبد... اهدنا الصراط المستقیم)
3- برای دست‏یابی به راه مستقیم، باید دعا نمود. (اهدنا الصراط المستقیم)
4- ابتدا ستایش، آنگاه استمداد و دعا. (الحمدللَّه... اهدنا)
5 - بهترین نمونه استعانت از خدا، درخواست راه مستقیم است. (ایّاک‏نستعین‏اهدنا اهدنا الصّراط المستقیم)