تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 142

جزء ( 2 )
(142) سَیَقُولُ السُّفَهَآءُ مِنَ‏النَّاسِ مَا وَلَّهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِی کَانُواْعَلَیْهَا قُلْ لِلَّهِ المَشْرِقُ وَالمَغْرِبُ یَهْدِی مَنْ یَشَآءُ إِلَی‏ صِرَطٍ مُّسْتَقِیمٍ‏
بزودی بی‏خردان از مردم، خواهند گفت: چه چیزی آنها (مسلمانان) را از (بیت‏المقدّس،) قبله‏ای که بر آن بودند برگردانید؟ بگو: مشرق و مغرب از آن خداست، هرکه را بخواهد به راه راست هدایت می‏کند.
نکته‏ها:
چون مشرکان مکّه، کعبه را به بتخانه تبدیل کرده بودند، پیامبر اکرم و مسلمانان، سیزده سالی را که بعد از بعثت در مکّه بودند، به سوی کعبه نماز نمی‏خواندند، تا مبادا گمان شود که آنان به بت‏ها احترام می‏گزارند. امّا بعد از هجرت به مدینه، چند ماهی نگذشته بود که یهودیان زبان به اعتراض گشوده و مسلمانان را تحقیر کردند و گفتند: شما رو به قبله ما بیت‏المقدّس نماز می‏خوانید، بنابراین پیرو و دنباله رو ما هستید و از خود استقلال ندارید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از این اهانت ناراحت شد و هنگام دعا به آسمان نگاه می‏کرد، گویا منتظر نزول وحی بود تا آنکه دستور تغییر قبله صادر شد. پیامبر دو رکعت نماز ظهر را به سوی بیت‏المقدّس خوانده بود که جبرئیل مأمور شد، بازوی پیامبر را گرفته و روی او را به سوی کعبه بگرداند. در نتیجه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یک نماز را به دو قبله خواند و اکنون نیز در مدینه نام آن محلّ به مسجدِ قبلتَین معروف است.**تفسیر نورالثقلین، ج‏1 ص 136.***
بعد از این ماجرا، یهود ناراحت شده و طبق عادت خود شروع به خرده‏گیری کردند. آنها که تا دیروز می‏گفتند: مسلمانان استقلال ندارند و پیرو ما هستند، اکنون می‏پرسیدند، چرا اینها از قبله‏ی پیامبران پیشین اعراض کرده‏اند؟ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مأمور شد در جواب آنها پاسخ دهد: مشرق و مغرب از آنِ خداست و خداوند مکان خاصّی ندارد.
آری، تغییر قبله، نشانه‏ی حکمت الهی است نه ضعف و جهل او. همچنان که در نظام تکوین، تغییر فصول سال، نشانه‏ی تدبیر است، نه ضعف یا پشیمانی.
خداوند در همه جا حضور دارد و شرق و غرب عالم از آن اوست. پس جهت‏گیری بدن به سوی کعبه، رمز جهت‏گیری دل به سوی خداست. چه بسا افرادی به سوی کعبه نماز بگزارند، ولی قبله آنان چیز دیگری باشد. چنانکه خواجه عبداللّه انصاری می‏گوید:
قبله شاهان بود، تاج و کمند - قبله ارباب دنیا، سیم وزر
قبله صورت‏پرستان، آب و گِل - قبله معنا شناسان، جان ودل‏
قبله تن‏پروران، خواب وخورشت - قبله انسان، به دانش پرورش‏
قبله عاشق، وصال بی‏زوال - قبله عارف، کمال ذی‏الجلال‏
پیام‏ها:
1- افرادی که هر روز دنبال بهانه‏ای هستند تا از پذیرش حقّ طفره روند، سفیه هستند.**همانگونه که در روایات به کسی که آخرت خویش را فدای دنیا کند مجنون، و به پیروان رهبر فاسد فقیر، و آن کس که دین خود را از دست بدهد، غارت زده گفته شده است.*** (سیقول السفهاء)
2- کسی که دست خدا را در وضع یا تغییر احکام بسته بداند، سفیه و سبک مغز است. اعتراض به خدای حکیم ودانا، نشانه‏ی سفاهت است. (سیقول‏السفهاء)
3- مسلمانان باید توطئه‏ها وشایعات وسؤالات بهانه‏جویانه‏ی دشمن را پیش‏بینی کرده وبا پاسخ به آنها، از نفوذ وگسترش آن پیشگیری نمایند. (سیقول... قل)
4- اصل سؤال کردن مورد انتقاد نیست، روحیّه سؤال کننده مورد انتقاد است که از روی اعتراض و اشکال‏تراشی می‏پرسد. (ما ولاّهم عن قبلتهم)
5 - قداست و کرامت مکان‏ها و زمان‏ها، وابسته به عنایت پروردگار است، نه چیز دیگر. (لِلّه المشرق و المغرب)
6- تغییر قبله، یکی از نشانه‏های پیامبر اسلام در کتب آسمانی بود، لذا برای بعضی وسیله‏ی هدایت شد. (یهدی به من یشاء)